Grunnskole og videregående opplæring

Oppdatert 12.03.2024

Grunnopplæringen består av grunnskole og videregående opplæring. Opplæring på grunnskolenivå er et kommunalt ansvar. Fylkeskommunen har ansvar for opplæring på videregående nivå. Private skoler godkjent etter privatskoleloven kan også tilby grunnopplæring.

Statsforvalteren har ansvaret for at eksamen i grunnskolen og på videregående skole, nasjonale prøver og obligatoriske elektroniske kartleggingsprøver blir gjennomført etter gjeldende lover og retningslinjer.

Statsforvalteren veileder fylkeskommunale, kommunale og private skoleeiere etter opplæringsloven og privatskoleloven. Vi skal også føre tilsyn med at skoleeierne driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Mobbing og andre former for krenkende ord og handlinger

Alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø uten mobbing og krenkelser. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis skolen ikke hjelper til, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren. Vi har mer informasjon om hvordan du får en trygg skoledag uten mobbing. 

Klage til Statsforvalteren

Statsforvalteren behandler klager på enkeltvedtak etter bestemmelsene i opplæringsloven og privatskoleloven med tilhørende forskrifter. Hvis du ønsker å klage på et enkeltvedtak, sender du klagen til den instansen som har truffet vedtaket. Dersom denne instansen ikke gir medhold i klagen din, blir klagen automatisk sendt til Statsforvalteren for endelig behandling.

Vis mer


Publisert 21.10.2021

Fagopplæring og lærekandidatordningen

Opplæringsloven sier at ungdom som har fullført grunnskole har rett til videregående opplæring, jf. opplæringsloven (oppll) § 3-1. Denne artikkelen beskriver noen sentrale bestemmelser i lovverket for fagopplæring, med særlig henblikk på lærekandidatordningen.


Publisert 29.09.2021

Ny mal for tilstandsrapport

Skoleeiegar sin årlege tilstandsrapport har som mål å bidra til større merksemd om kvaliteten på opplæringa. Utdanningsdirektoratet har no kome med ein ny mal for tilstandsrapporten.


Publisert 29.09.2021

Nytt i ståstedsanalysen for skole

Ståstedsanalysen for skole er et frivillig refleksjons- og prosessverktøy og et hjelpemiddel i skolebasert vurdering. Den finnes i to versjoner, en for grunnskoler og en for videregående skoler.


Publisert 21.09.2021

Ordensreglement i skolen

Læring, tryggleik, trivsel, respekt og toleranse er sentrale føremål med opplæringa. For å fremje slike verdiar, og for å oppnå eit godt læringsmiljø for elevane, er det viktig å ha klare rammer. Felles reglar for heile skolesamfunnet kan bidra til å gi eit godt og trygt skolemiljø. Alle skolar skal difor ha eit ordensreglement.


Publisert 16.09.2021

Våre nasjonale minoritetar

Utdanningsdirektoratet har laga informasjonsmateriell om våre nasjonale minoritetar. Her finn ein ei kortfatta innføring i historie, språk og levemåtar for jødar, kvenar/norskfinnar, skogfinnar, rom og romanifolket/taterar.


Publisert 13.09.2021

Kompetansepakker for barnehage, skole og SFO

Utdanningsdirektoratet har laget flere kompetansepakker som kan brukes i kvalitetsutviklingen i barnehage, skole og SFO.


Publisert 04.06.2021

Hvordan løfte kvaliteten på opplæringen ?

Skoler som systematisk vurderer egen praksis og bruker det aktivt til å utvikle kvaliteten, lykkes best med å løfte elevenes resultater. Det kommer frem i sluttrapporten som Ekspertgruppen for skolebidrag har levert.


Publisert 20.05.2021

Tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for barn og unge.

Når barn og unge har behov for hjelp trenger de tidlig innsats fra flere instanser. Kommunene har et helhetlig ansvar for barn og unge, og skal gi tilpassede tilbud til rett tid. Barnehage og skole er sammen med hjemmet i en unik posisjon til å avdekke, men også følge opp utsatte barn og unge i samarbeid med for eksempel helsestasjon eller andre helseforetak.


Publisert 18.02.2021

Tilsyn med kvalitetsutvikling i skolen

I 2020 gjennomførte Statsforvaltaren to tilsyn med skolebasert vurdering. Vi fann at det er utfordrande for skolane å analysere og samanstille den kunnskapen dei har om elevane sine resultat, og kople dette opp mot elevane si måloppnåing i Læreplanverket. Vi fann òg at skolane synes det var utfordrande å finne gode ordningar for å involvere elevane og føresette i arbeidet med kvalitetsutvikling.


Publisert 08.12.2020

Norske 5. klassinger er blant de beste i matematikk og naturfag

Norske 5. klassinger er blant de beste i Europa i matematikk og naturfag, men resultatene synker på ungdomsskolen. Det viser den internasjonale undersøkelsen TIMMS 2019