Grunnskole og videregående opplæring

Oppdatert 20.08.2024

Grunnopplæringen består av grunnskole og videregående opplæring. Opplæring på grunnskolenivå er et kommunalt ansvar. Fylkeskommunen har ansvar for opplæring på videregående nivå. Private skoler godkjent etter privatskoleloven kan også tilby grunnopplæring.

Statsforvalteren har ansvaret for at eksamen i grunnskolen og på videregående skole, nasjonale prøver og obligatoriske elektroniske kartleggingsprøver blir gjennomført etter gjeldende lover og retningslinjer.

Statsforvalteren veileder fylkeskommunale, kommunale og private skoleeiere etter opplæringsloven og privatskoleloven. Vi skal også føre tilsyn med at de offentlige skoleeierne driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Mobbing og andre former for krenkende ord og handlinger

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis skolen ikke hjelper til, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren. Vi har mer informasjon om hvordan du får en trygg skoledag uten mobbing.

Klage til Statsforvalteren

Statsforvalteren behandler klager på enkeltvedtak etter bestemmelsene i opplæringsloven og privatskoleloven med tilhørende forskrifter. Hvis du ønsker å klage på et enkeltvedtak, sender du klagen til den instansen som har truffet vedtaket. Dersom denne instansen ikke gir medhold i klagen din, blir klagen automatisk sendt til Statsforvalteren for endelig behandling.

Vis mer


Publisert 07.06.2024

Tilskudd til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge

Kommuner og fylkeskommunen kan søke Statsforvalteren om tilskudd til arbeidet med å gi barn og unge som søker opphold i Norge opplæring. Tilskuddet retter seg inn mot barn og unge mellom 16 og 18 år, og gjelder både grunnskole og videregående opplæring. Fristen for å søke om tilskudd for våren 2024 er 1. september 2024.


Publisert 11.04.2024

Tilsyn med kommunens arbeid for å sikre et trygt og godt skolemiljø

Statsforvalteren gjennomførte (felles nasjonalt) tilsyn med elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø i to kommuner i 2023, Sokndal og Tysvær. Formålet med tilsynene er å bidra til regeletterlevelse for at elevene skal ha et trygt og godt skolemiljø. 


Publisert 10.04.2024

FN konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

Konvensjonen handler om menneskerettighetene for mennesker med nedsatt funksjonsevne.


Publisert 10.04.2024

FNs barnekonvensjon

Barnekonvensjonen handler om barns menneskerettigheter. Konvensjonen forplikter offentlige myndigheter til å gjøre rettighetene kjent, og oppfylle rettighetene i alle avgjørelser som vedrører barn og unge.


Publisert 09.02.2024

Resultater fra Elevundersøkelsen 2023-2024

Rogaland har lavere andel elever som oppgir å bli mobbet på skolen, sammenliknet med landssnittet. Men også i Rogaland har andelen som oppgir å bli mobbet økt, sammenliknet med forrige skoleår. Det viser årets Elevundersøkelse.


Publisert 22.01.2024

Resultater fra Elevundersøkelsen 2023-2024

Rogaland har lavere andel elever som oppgir å bli mobbet på skolen, sammenliknet med landssnittet. Men også i Rogaland har andelen som oppgir å bli mobbet økt, sammenliknet med forrige skoleår. Det viser årets Elevundersøkelse.


Publisert 08.12.2023

Nyankomne barn og elever

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) og Utdanningsdirektoratet (Udir) inviterer til fagdag der temaet er inkludering av nyankomne barn og elever.


Publisert 19.10.2023

Gratisprinsippet og skoleturar arrangert av foreldre

Er det greitt at foreldre sjølv arrangerer turar for grupper eller klassar? Kva reglar gjeld? Kva med gratisprinsippet? Kva er skolen si rolle i samband med slike turar? Alt dette er spørsmål som Statsforvaltaren får frå tid til anna.


Publisert 17.10.2023

Rammeplan for skolefritidsordningen

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi omsorg og tilsyn.


Publisert 09.10.2023

Samarbeid for utsatte barn og unge

Komplekse utfordringer krever ofte innsats på tvers av samfunnsområder. En aktørs tiltak vil ofte ikke være tilstrekkelig. Den 1. august 2022 ble det vedtatt en rekke bestemmelser om samarbeid og samordning for å styrke oppfølgingen av utsatte barn, unge og deres familier.