Grunnskole og videregående opplæring

Oppdatert 08.07.2022

Grunnopplæringen består av grunnskole og videregående opplæring. Opplæring på grunnskolenivå er et kommunalt ansvar, mens fylkeskommunen har ansvaret for opplæringen på videregående nivå. Også godkjente private skoler kan tilby grunnopplæring.

Statsforvalteren har ansvaret for at eksamen i grunnskolen og på videregående skole, nasjonale prøver og obligatoriske elektroniske kartleggingsprøver blir gjennomført etter gjeldende lover og retningslinjer.

Statsforvalteren veileder fylkeskommunale, kommunale og private skoleeiere etter opplæringsloven og friskoleloven. Vi skal også føre tilsyn med at skoleeierne driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Mobbing og andre former for krenkende ord og handlinger

Alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø uten mobbing og krenkelser. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis skolen ikke hjelper til, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren. Vi har mer informasjon om hvordan du får en trygg skoledag uten mobbing. 

Klage til Statsforvalteren

Statsforvalteren behandler klager på enkeltvedtak etter bestemmelsene i opplæringsloven og friskoleloven med tilhørende forskrifter. Hvis du ønsker å klage på et enkeltvedtak, sender du klagen til den instansen som har truffet vedtaket. Dersom denne instansen ikke gir medhold i klagen din, blir klagen automatisk sendt til Statsforvalteren for endelig behandling.

 

Vis mer

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Publisert 27.09.2022

Vurdering av barnets beste i saksbehandling

I alle saker som gjelder barn, skal barnets beste vurderes og vektes opp mot andre momenter i saken. Synspunkta til barnet skal tillegges «behørig vekt i samsvar med barnets alder og modenhet.»


Publisert 10.08.2022

Fokus på skolemiljø

Eit nytt skoleår står for døra, og Statsforvaltaren vil igjen rette søkelyset på skolemiljø. Å skape eit trygt og godt skolemiljø for kvar enkelt elev krev eit kontinuerleg førebyggande arbeid. I tilnærminga må fokuset vere på både trygt og godt.


Publisert 05.07.2022

Nytt til skolestart høsten 2022

Her finner du en oversikt over endringer og nyheter for SFO og skole. 


Publisert 24.05.2022, Sist endret 24.05.2022

Klage på standpunktkarakter i grunnskolen 2022

Foreldre og elever har rett til å klage på alle standpunktkarakterar dersom dei meiner at skolen ikkje har følgt reglane for fastsetting av karakteren. Statsforvaltaren er klageinstans. Vi vurderer om skolen har følgt § 3-15 i forskrifta. Vi vurderer ikkje om karakteren eleven har fått er riktig eller ikkje.


Publisert 16.05.2022

Kva betyr trygt og godt skole- og barnehagemiljø?

Alle barn har rett til å ha det trygt og godt på skolen, SFO og i barnehagen. Å ha det trygt og godt inneber meir enn å ikkje bli mobba eller krenka.


Publisert 12.05.2022

Barn og unge har båret en stor byrde under pandemien

Konsekvensene av stengte skoler og barnehager har vært store, både med tanke på barn og unges læring og deres psykiske helse.

Spesielt har konsekvensene vært store for de mest sårbare barna og elever som ikke har fått den spesialundervisningen de har krav på.


Publisert 04.05.2022

Skolemiljø og forebyggende arbeid

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø. Denne retten følges opp i kap 9A i opplæringsloven med krav til skolene om et kontinuerlig forebyggende arbeid.


Publisert 02.05.2022

Standpunktvurdering i grunnskolen 2022

Avlysing av eksamen våren 2022 vil gi skolane meir tid til opplæring for elevane. Lærarane vil ha moglegheit til å sikre eit tilstrekkeleg vurderingsgrunnlag for å kunne fastsette standpunktkarakterar. Vi oppfordrar skolane til å sette standpunktkarakter så seint som praktisk mogleg i skoleåret.


Publisert 28.04.2022

Kva gjer PPT?

PPT står for pedagogisk psykologisk rådgjevingsteneste.  PPT skal hjelpe slik at alle har eit inkluderande, likeverdig og tilpassa pedagogisk tilbod i barnehage og skole. Kvar kommune skal ha ei slik teneste.


Publisert 25.04.2022

Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen

Opplæringslova har ei snever opning for at skoleeigar kan bruke andre opplæringsarenaer enn  skolen sitt område. Nokre kriterier må vere på plass.