Norske 5. klassinger er blant de beste i matematikk og naturfag

Norske 5. klassinger er blant de beste i Europa i matematikk og naturfag, men resultatene synker på ungdomsskolen. Det viser den internasjonale undersøkelsen TIMMS 2019

Publisert 08.12.2020

Forskerne bak undersøkelsen peker på flere mulige forklaringer på hvorfor norske 9. klassinger ikke presterer like godt som 5. klassingene:

  • Norge er blant de landene med færrest timer i naturfag på ungdomstrinnet. For eksempel har Finland 142 timer naturfag på ungdomstrinnet, Norge har 88 timer.
  • Mange elever undervises av lærere uten spesialisering i naturfag. Andelen lærere med spesialisering har stått stille siden 2015 blant de som deltar i denne undersøkelsen, men den har økt kraftig i matematikk.

Les mer på nettstedet til Kunnskapsdepartementet.

 

Ingen kjønnsforskjeller

TIMMS 2019 viser ingen kjønnsforskjeller i resultatene. Den viser også at norske elever i større grad trives på skolen sammenlignet med andre land.

Les mer på nettstedet til Utdanningsdirektoratet

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Kontaktpersonar

TIMMS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS) er en internasjonal undersøkelse som måler elevenes kunnskaper i matematikk og naturfag. Undersøkelsen gjennomføres hvert fjerde år og 64 land deltar.