Jordbruk og skogbruk

Den organisasjonen som har beredskapsansvar for et fagområde i en normalsituasjon, har også ansvaret for nødvendige forberedelser og håndtering av ekstraordinære hendelser på området. Derfor er kommunene førstelinje for beredskaps- og krisehåndteringen i jordbruket og skogbruket.

Landbruket kan bli hardt rammet av hendelser som uvær, smitte, flom, skred, skogbrann, bygningsbranner, eksplosjoner, eller andre ulykker. I tillegg kan landbruket utgjøre en risiko for uønskede hendelser som forurensning, eller spredning av smittsomme dyresykdommer.

Statsforvalteren skal være en sentral samarbeidspart for kommunene sammen med aktører som Mattilsynet, Landbruksdirektoratet og næringa. Statsforvalteren forvalter økonomiske virkemidler etter kriser eller hendelser.

Landbruket kan være en ressurs inn i det operative beredskapsarbeidet når en hendelse først har skjedd. Ved at bønder kan stille maskiner, vann og annen infrastruktur til disposisjon, kan bergingsarbeidet komme raskt i gang ved akutte hendelser og mer langvarige tiltak/hendelser.

Kommunenes beredskapsarbeid

Kommunen ha ansvar for samordning av lokal beredskap og krisehåndtering. Det betyr at kommunen skal fremme et helhetlig, systematisk og tverrsektorielt samfunnssikkerhetsarbeid, og samarbeide med andre aktører der det er hensiktsmessig.

Kommunene er underlagt en rekke sektorlover som stiller krav til beredskap, forebygging og krisehåndtering.

Landbruksforvaltningen i kommunen bør bidra med sin kompetanse inn i dette arbeidet, spesielt når kommunen utarbeider sine risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS). Kommunen har lokalkunnskap som er avgjørende for handling i mange aktuelle hendelser.

Det er viktig å kontrollere jevnlig at kontaktlister for beredskap er oppdaterte og tilgjengelige for flere i kommunen. 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.