Smøremåltid kan være like bra som varmmåltid

En gruppe skoleelever spiser et måltid.

Gjennom prosjektet skolemåltid i Trøndelag har åtte kommuner i fylket testet ut ulike modeller for skolemåltid. Erfaringene viser at det ikke finnes en oppskrift for innføring av skolemåltid, men at det er fullt mulig. 

Publisert 16.12.2021

For rundt fire år siden tok Statsforvalterens et initiativ til et skolemåltidsprosjekt i fylket. Dette som en del av vårt arbeid for aldersgruppen 0-24 år. Hensikten har vært å utvikle ulike modeller som sikrer barn og unge sunn og næringsrik mat i løpet av skoledagen. Det har også vært et mål å dele kunnskapen om gjennomførbare modeller, slik at skolemåltid kan innføres på andre skoler - både i Trøndelag og andre steder i landet.

Flere sentrale kommuner i prosjektet

Det er de åtte kommunene Indre Fosen, Lierne, Røros, Verdal, Nærøysund, Ørland, Hitra og Røyrvik som de siste årene har prøvd ut ulike modeller for innføring av skolemåltid. Utprøvingen har foregått ved 17 barne- og ungdomsskoler i perioden 2018 til 2021.

Erfaringene fra prosjektet viser at det ikke finnes en oppskrift for innføring av skolemåltid. Men oppsummering av prosjektkommunenes erfaringer viser at det absolutt er mulig å innføre skolemåltid, og at det ikke behøver å koste mye.

Erfaringene oppsummert i sju punkter

Punktene kan også fungere som anbefalinger til kommuner som vurderer å innføre skolemåltid.

  1. Engasjer barna, ta de med i planleggingen og gjennomføringen av skolemåltidet.
  2. Satsingen må forankres både politisk og administrativt om skolemåltidet skal prioriteres.
  3. Lag en ordning som favner alle. Skolemåltidet skal bygge felleskap, ikke utenforskap.
  4. Det enkle er ofte det beste. Start i det små, et smøremåltid kan være like bra som varmmåltid.
  5. Måltidet mer enn mat. Det Det skal gi energi, mestring, trivsel og livskvalitet
  6. Utnytt muligheten for læring. Ny læreplan løfter følgende samfunnsutfordringer: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, samt bærekraftig utvikling.
  7. Gi måltidet er lokalt tilsnitt. Skolemåltidet kan skape stolthet til egen matkultur, og gi barn og unge en forståelse for sammenhengen mellom maten vi spiser og landskapet vi omgir oss med.

Finansiert med skjønnsmidler

Statsforvalteren i Trøndelag har bidratt med skjønnsmidler til de åtte kommunene for å stimulere til fornyingsarbeid gjennom fellestiltak i fylket. Kommunene har i alt blitt tildelt 4 275 000 kroner for å teste ut modellene. Dette utgjør cirka 250 000 kroner per skole, fordelt på 3 år.

Midlene er tildelt gjennom fellestiltaket utsatte barn og unge 0-24, der et av målene var knyttet til nettopp skolemåltid. Kommunene fikk mulighet til å søke skjønnsmidler til prosjekt som «legger til rette for at barn og unge sikres sunn og næringsrik mat og gode måltidsopplevelser i løpet av skoledagen”.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.