Innføring av to-faktor pålogging i Landbruksdirektoratets elektroniske tjenester

12. desember 2022 legger Landbruksdirektoratet om til to-faktor pålogging for direktoratets elektroniske tjenester. Fra tirsdag 13. desember må alle som skal inn i fagsystemene bruke to faktorer for pålogging, og før dette må alle sjekke e-postadressen sin i systemet.

Publisert 11.11.2022

Du må da bruke engangskode fra en autentiseringsapp på mobilen i tillegg til passord når du logger inn på Landbruksdirektoratets sider (engangskode på e-post er også en mulighet). 

Sjekk e-postadressen din i systemet

Det er viktig at den e-postadressen som er registrert på en bruker er riktig. Ved første gangs registering av app sendes det en e-post til denne adressen med en engangskode for i det hele tatt å få registrert app’en til sin bruker.

E-postadressen kan du se oppe til høyre når du er innlogget i Landbruksdirektoratet sine systemer.

Innloggingstid

To-faktor pålogging øker sikkerheten for Landbruksdirektoratets elektroniske tjenester betydelig. På grunn av dette kan tiden det tar før en bruker blir automatisk logget ut avsystemene forlenges. Fram til nå har det vært timeout-settinger slik at;
- Etter 30 minutters inaktivet termineres påloggingen, og bruker må logge på nytt ved forsøk på å nå eller navigere i en av tjenestene.
- Etter 8 timers jobbing, hvor ingen intervaller med inaktivetet er lengre enn 30 minutter, termineres påloggingen, og bruker må logge inn på nytt ved forsøk på å nå en av tjenestene.

Dette endrer vi nå, slik at en bruker som har logget på med to faktorer kan være inaktiv i inntil 2 timer, før påloggingen termineres. Etter 8 timer vil fortsatt påloggingen termineres, selv om brukerer aktiv.

For søkere er innstillingene for tidsavbrudd like som før; 30 minutter ved inaktivitet, og 2 timer vedkontinuerlig aktivitet. Dette i tråd med føringer fra ID-porten.

Feilsituasjoner og hvordan disse kan forsøkes korrigert

Basert på testing så langt virker det som om pålogging i seg selv ikke er vanskelig, men det er noen problemstillinger som framstår som «vanlige».
Dersom en bruker ikke mottar e-post med engangspassord er det flere ting som kan være problemet:

  • E-postadressen brukeren er registrert med er kanskje ikke riktig? Korriger i så fall, og be bruker forsøke på nytt
  • E-post med engangskode kan havne i søppelmappe/spam-filter hos brukeren. Be dem å kontrollere slike mapper og se om e-posten har havnet der.
  • E-post kan stoppes fullstendig hos mottaker, dersom mottaker har strenge krav til sikkerhet ved mottak av e-postadresse. Slike tilfeller må henvises til Landbruksdirektoratet.

Mer informasjon

Ved overgangen den 12. desember vil Landbruksdirektoratet publisere en brukerveiledning forpålogging med to faktorer på Landbruksdirektoratets nettsider. Denne veiledningen vil sannsynligvis være linket inn på veiledning for hver ordning den er relevant for. Organisering av brukerveiledningen på nettsiden er fortsatt under utvikling. Lenke eller beskrivelse av hvor brukerveiledningen finnes sendes ut så snart denne er klar.