Endringer i barnehageloven

Stortinget har nylig vedtatt endringer i barnehageloven. De største endringene er knyttet til godkjenning, forskriftshjemler og tilskudd til private barnehager. Endringene som er omtalt i artikkelen gjelder fra 1. august 2026.

Publisert 24.06.2025

Etableringsgodkjenning

I dagens regelverk er kommunen pliktig til å godkjenne barnehager, men står fritt til å gi barnehagene driftstilskudd. Lovendringene innebærer at kommunen står fritt til å godkjenne nye barnehager (og endringer hos eksisterende barnehager). Dersom kommunen velger å gi den private barnehagen en slik godkjenning, vil barnehagen ha rett til tilskudd.

Når kommunen skal vurdere en søknad om etableringsgodkjenning, vil de få anledning til å vektlegge langt flere momenter enn tidligere:

Kommunen skal legge vekt på behovet for nye barnehageplasser og barnehagestrukturen i kommunen. I tillegg kan kommunen legge vekt på om barnehagen er ordinær, familiebarnehage eller åpen barnehage, om barnehagen har et særskilt pedagogisk tilbud, om barnehagen er ideell, og søkerens seriøsitet og egnethet. Med ideelle barnehager menes barnehager som ikke har erverv til formål, og som reinvesterer overskudd i barnehagedrift.

Før oppstart av en ny barnehage skal kommunen gi en driftsgodkjenning, som innebærer en vurdering av barnehagens egnethet. Kommunen kan ved godkjenningen av barnehagedriften sette krav om antall barn, barnas alder og oppholdstid.

Dersom en barnehage planlegger endringer som ikke er i tråd med godkjenningen, skal de søke om godkjenning av disse. Et eksempel er dersom leke- og oppholdsareal per barn endres, eller at lokalet utvides. Kommunen står fritt til å innvilge eller avslå en slik søknad.

 

Nye forskriftshjemler

Kommunen kan gi forskrift åpningstid og feriestengning. De private barnehagene står fritt til å ha lengre åpningstid eller kortere feriestengt enn kommunens forskrift.

Kommunen gis også anledning til å gi forskrift om pedagogisk bemanning og annen relevant kompetanse utover det departementet har fastsatt. Kommunen kan også gi forskrift om høyere bemanning enn minimumsnormen.

 

Tilskudd til private barnehager

Måten kommunen skal beregne tilskudd til private barnehager på, er en videreføring av dagens beregning. Ordlyden endres fra kommunens to år gamle regnskap til siste tilgjengelige kommuneregnskap. Departementet skal gi en forskrift om beregningsreglene.

Grunntilskudd, ekstra grunntilskudd og tilleggstilskudd

Som nevnt vil alle private barnehager med etableringsgodkjenning, ha rett til tilskudd. Dette tilskuddet kalles grunntilskudd, og skal beregnes på liknende måte som i dag. Men til forskjell fra i dag, gis kommunen anledning til å holde ordinære driftsutgifter utenfor beregningen. Forutsetningen for dette er at den kommunale barnehagen har særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen. Dersom kommunen velger å gjøre dette, vil private barnehager med liknende forutsetninger og behov, ha rett til ekstra grunntilskudd.

I dag er det et to års etterslep på finansiering av nye krav. Ny lov sier at kommunen skal gi ekstra grunntilskudd fra det tidspunktet kravene får virkning for de private barnehagene.

Kommunen kan også gi tilleggstilskudd. Dette innebærer en lovfesting av en mulighet kommunen også har i dag. Dette kan gjelde i tilfeller hvor en privat barnehage har særlige driftsforutsetninger, har et spesielt tilbud, eller en særskilt satsing i alle barnehagene i kommunen. Kommunen har fritt skjønn i slike tilfeller, men dersom det gis, skal det fattes et enkeltvedtak i tråd med forvaltningsretten.  

Pensjonstilskudd 

Beregningen av pensjonstilskudd til de private barnehagene, blir mer differensierte og tilpasset vilkårene i ulike pensjonsavtaler til de private barnehagene, enn dagens ordning.

Pensjonstilskuddet skal beregnes ved å gange antall årsverk i barnehagen med samlet lønn per årsverk i barnehagen, en prosentsats basert på pensjonsvilkårene til den enkelte barnehage og lokal arbeidsgiveravgift.

Departementet kommer tilbake med regler om prosentsatsene, i forskrift.

Private barnehager med historiske forpliktelser basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Departementet skal gi forskrift om hvilke barnehager som har rett til pensjonstilskudd etter første punktum, og om en øvre grense for dekningen.

Private barnehager skal melde fra til kommunen uten ugrunnet opphold dersom de inngår en ny pensjonsavtale med endrede pensjonsvilkår.

 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.