For deg som vil kjøpe Inn på tunet-tjenester

Inn på tunet kan være et godt supplement til tjenestene kommunen tilbyr innbyggerne og være med å løse lovpålagte oppgaver i kommunen.
Det er i hovedsak kommuner som kjøper Inn på tunet-tjenester. I tillegg kan også Inn på tunet-tjenester kjøpes av fylkeskommunen, NAV og i noen tilfeller av privatpersoner.
Hos Landbruksdirektoratet finner du veileder for kjøp av tjenester og annen nyttig informasjon.
Inn på tunet kan gi mange fordeler for kommuner og andre som kjøper tjenesten. Inn på tunet...
- ... kan løse lovpålagte oppgaver
- ... er skreddersydde tjenester
- ... gir meningsfulle aktiviteter
- ... er et godt forebyggende tiltak
- ... er næringsutvikling på gård og i kommunen
- ... opprettholder et levende landbruk
Finne godkjent Inn på tunet-tilbyder
Trykk her for å finne godkjente Inn på tunet-gårderTa kontakt med en aktuell gård eller landbruksforvaltningen i kommunen. Du kan også ta kontakt med Statsforvalteren for å komme i kontakt med landbruksforvaltningen.
Har ikke din kommune en godkjent Inn på tunet-gård? Ta kontakt med landbruksforvaltningen i kommunen eller med Statsforvalteren for å starte arbeidet med å rekruttere en eller flere gårder.
Hva er en godkjent Inn på tunet-gård?
En godkjent Inn på tunet-gård har gjennomgått en omfattende kvalitetssikringsprosess med både ekstern og intern revisjon.
Dette er gjort gjennom Kvalitetssystem i landbruket (KSL), som er en bransjestandard utformet av Mattilsynet og Arbeidstilsynet.
En godkjent Inn på tunet-gård kan ikke ha noen avvik i tilknytning til sin ordinære landbruksproduksjon, og gården har i tillegg gjort en rekke tiltak for å være en trygg arena for aktivitetene i Inn på tunet-tilbudet.
Suksessfaktorer for et Inn på tunet-samarbeid
Forskning har vist at tverrfaglig samarbeid mellom de ulike sektorene i kommunen er den viktigste suksessfaktoren for Inn på tunet.
Dette betyr at landbruksforvaltningen bør samarbeide med de øvrige tjenesteområdene i kommunen som ønsker å bruke Inn på tunet, slik som oppvekst, helse, sosial osv.
Andre suksessfaktorer er:
- God dialog mellom tilbyder og kjøper med bl.a. evaluering av samarbeidet
- Langsiktige avtaler som skaper forutsigbarhet for begge parter
- Avsatte midler sentralt i kommunens budsjett
- Forankring av Inn på tunet i kommunens planverk
- Kontinuerlig forankring av Inn på tunet administrativt og politisk, slik at det ikke blir personavhengig
Se video: Inn på tunet for skoleelever
Hvordan finne en godkjent tilbyder?
På den nasjonale nettsiden for Inn på tunet som administreres av Stiftelsen Norsk Mat, vil du kunne finne alle godkjente tilbydere av Inn på tunet. Vær oppmerksom på at dersom du bruker eks. google og søker opp Inn på tunet, kan du komme på nettsider som ikke gir den totale oversikten over tilbydere i ditt fylke eller din kommune.
Publisert 22.10.2021
Hvordan organisere samarbeidet?
Det er ulike måter å organisere samarbeidet mellom Inn på tunet-tilbyder og kjøper av tjenestene
Publisert 25.06.2020
Avtaler og løyve for transport
En viktig forutsetning for et godt samarbeid og for gode tilbud til aktuelle brukergrupper er en klar og konkret avtale mellom tilbyder og kjøper av Inn på tunet-tjenester. Her finner du informasjon om avtaler og offentlige anskaffelser, samt transportløyve.
Publisert 25.06.2020
NAV som kjøper
Nav organiserer sine kjøp av tjenester på en annen måte enn kommunene. Her finner du informasjon om Nav som kjøper av Inn på tunet-tjenester