Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling (SKK)

Fra 2026 innføres nye retningslinjer for kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole. Nå kan du komme med innspill til arbeidet med en ny langsiktig plan. Fristen er 10. september.

Ny langsiktig plan fra 2026

Det er Utdanningsdirektoratet som har lagt frem forsalg til forskrift, som skal styrke profesjonelle læringsfellesskap og sikre lokal forankring. Det vil bli en rekke endringer i dagens ordning for kompetanseutvikling. Utdanningsdirektoratet har utarbeidet utkast til retningslinjer for tre tilskuddsordninger, blant annet “Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole”. Høringsfristen på forskriften er 1. oktober. De nye tilskuddsordningene vil etter planen bli iverksatt i 2026.

Lenke: Helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling | udir.no

Statsforvalteren skal nedsatte en representativ arbeidsgruppe bestående av representanter fra samarbeidsforumene i Rekomp, Dekomp og Kompetanseløftet. Arbeidsgruppen skal utarbeide et utkast til ny langsiktig plan for 2026 - 2029.

Arbeidsgruppen vil trenge innspill fra dere i sektor på innhold i ny langsiktig plan. Statsforvalteren har utarbeidet en skisse basert på forslaget til ny forskrift for kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole §§ 4, 8 og 9 og momenter fra eksisterende langsiktige planer. Denne skissen danner grunnlaget for første runde med innspill.

Utdrag fra forslag til forskrift om tilskudd til kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole:

§ 4 Tildelingskriterier

Midlene skal brukes til kompetanseutviklingstiltak som styrker profesjonelle læringsfellesskap i barnehager og skoler.

Tiltakene skal være forankret i lokalt definerte behov basert på en samlet vurdering av kompetansebehov fra eier eller et nettverk av eiere. Vurderingen skal være basert på inkluderende prosesser i barnehage og skole.

Tiltakene skal konkretiseres, planlegges og gjennomføres i partnerskap mellom barnehage- og skoleeiere og universiteter og høyskoler eller i samarbeid med fagskoler og andre relevante kompetansemiljøer.

Universiteter og høyskoler som bidrar i kompetanseutviklingen skal legge til rette for at erfaringene fra partnerskapet skal styrke lærerutdanningene.

Samiske perspektiver skal være ivaretatt i de lokale vurderingene av behov.

Tiltak kan være tverrfaglige og rettet mot en bredere målgruppe i laget rundt barna og elevene.

§ 8 Samarbeidsforums sammensetning og oppgaver

 Samarbeidsforum skal inkludere representanter for offentlige og private 
barnehage- og skoleeiere, kommuner som barnehagemyndighet, universiteter og høyskoler med geografisk nærhet til regionen og de mest sentrale 
arbeidstakerorganisasjonene. Samarbeidsforumet må ivareta tilstrekkelig 
representativitet og ha en hensiktsmessig størrelse.

Andre aktører kan inviteres til å delta. Dette kan for eksempel være 
representanter fra Statped, PP-tjenesten, KS, PBL og andre fagorganisasjoner.

Samarbeidsforum skal utarbeide en langsiktig plan med prinsipper for 
fordeling av tilskuddsmidler i sitt fylke. Den langsiktige planen må være i tråd med tildelingskriteriene i § 4 og føringene i § 9. Samarbeidsforum skal drøfte statsforvalters forslag til årlig fordeling av tilskuddsmidler.

 For å sikre langsiktighet og forutsigbarhet kan samarbeidsforum bli enige om 
en regional fordelingsnøkkel basert på årsverk i regionen, geografiske forskjeller og særlige utfordringer i regionen. Dette synliggjøres i langsiktig plan.

 § 9 Føringer for samarbeidsforumets langsiktige plan 

 Samarbeidsforumets langsiktige plan skal legge føringer for:


  1. fordeling av midler mellom barnehage og skole med utgangspunkt i lokale 
    behovsvurderinger og målene for tilskuddsordningen 
    b. fordeling av midler mellom eier og universitet, høyskoler, fagskoler og andre 
    relevante kompetansemiljøer 
    c. prioriterte tematiske områder, herunder fordeling av midler til 
    spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Frist for å gi innspill på dette høringsgrunnlaget er 10. september.  Du finner skissen og mulighet for å gi innspill på høyre side.


Publisert 25.07.2025

Høringsgrunnlag

Alle i sektor for barnehage og grunnskole inviteres til å gi innspill til høringsgrunnlaget for langsiktig plan for 2026-2029.