Statsforvalteren i Innlandet
English Norsk (nynorsk) Davvisámegiella Åarjelsaemiengiele
  • Statsforvalteren i
    Statsforvalteren.no
    Agder
    Innlandet
    Møre og Romsdal
    Nordland
    Rogaland
    Troms og Finnmark
    Trøndelag
    Vestfold og Telemark
    Vestland
    Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
  • Om oss
    Om oss
    Ansatte
    Embetsledelsens møter
    Historikk
    Innlandet bruker digital post
    Jobbe hos oss?
    Kommunefakta
    Kontakt oss
    Kort om Innlandet
    Oppgaver og ansvar
    Organisasjon og organisasjonskart
    Personvern og personvernombud
    Postjournal
    Presserom
    Våre publikasjoner
  • Kommunefakta
  • Ansatte
  • Presserom
  • Kontakt oss
  • Tema A-Å
  1. Innlandet
  2. Helse, omsorg og sosialtjenester
  3. Helse, omsorg og sosialtjenester - nyheter

Helse, omsorg og sosialtjenester - nyheter

Vellykket fagdag for demensnettverket Innlandet

Den 22. mai arrangerte demensnettverket Innlandet en fysisk samling, der temaet var vold i nære relasjoner. Forelesningene gikk nærmere inn på hvordan vi kan forstå og forebygge vold, overgrep og utelatt helsehjelp, og hvordan kommunene kan arbeide mer proaktiv med dette alvorlige temaet. Nær 70 personer deltok på fagdagen.

20.06.2025

Webinar om ivaretakelse av hjelperen

Her vil det blir fokus på hvordan bidra til å fremme robusthet hos ansatte som står i krevende arbeidssituasjoner i helse- og omsorgstjenesten.

20.06.2025

Krisekonferansen 2025

Sykehuset Innlandet inviterer sammen med Statsforvalteren i Innlandet til krisekonferansen 2025

17.06.2025

Skjermdump av Altinn sin side

Digital post til private virksomheter

Jobber du på et lege- eller advokatkontor som frem til nå har fått papirbrev fra Statsforvalteren? Fra denne uka går vi over til å sende disse brevene digitalt. Virksomhetene må selv gi sine tilsatte riktige tilganger i Altinn.

29.04.2025

Pasient og helsepersonell hender

Ulike avgjørelser fra Statsforvalteren og Norsk Pasientskadeerstatning

Det er viktig for pasienter og pårørende å forstå forskjellene mellom å klage til Statsforvalteren og å klage til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) etter en skade eller uønsket hendelse i helsevesenet. De to ordningene har ulike formål. Ulike formål kan gi ulike konklusjoner. 

16.04.2025

Ny inngang til sikker melding

Vi flytter alle våre digitale skjema til Altinn. Det betyr at blant annet meldingsskjemaet vårt har fått ny lenke. Gammel lenke fungerer ikke lenger. 

08.04.2025

Fagdag for demensnettverket Innlandet

22. mai arrangerer demensnettverket Innlandet sin årlige fysiske samling. Tema for fagdagen er vold i nære relasjoner. 

03.04.2025

Formannskapene i Ringebu, Nord- og Sør-Fron møter statsforvalter Knut Storberget og ledere fra embetet.

Kommuner og Statsforvalteren samlet til dialog i Midt-Gudbrandsdalen

Ett budskap var tydelig da Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron og Statsforvalteren møttes fredag. Kommunene må være sterke på samarbeid for å møte utfordringene fremover.

28.03.2025

Samling Bolig for velferd - Bo trygt hjemme

I regi av Bolig for velferd Innlandet vil det arrangeres en samling på Elverum onsdag den 1.oktober 2025.

19.03.2025

Ledig verv i kontrollkommisjonen for det psykiske helsevern ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud

Det er fra 1. juni 2025 ledig verv som leder, eventuelt nestleder, i kontrollkommisjonen for det psykiske helsevern ved Sykehuset Innlandet HF Sanderud. Er du jurist/advokat og opptatt av å sikre den enkelte pasients rettsikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet kan dette være vervet for deg.

13.03.2025

Arbeidet med pilotprosjekt for praksiskontorer er i gang

Statsforvalteren i Innlandet har tatt initiativ til et pilotprosjekt for å se på opprettelse av regionale praksiskontor. Aktuelle regioner er Valdres, Nord-Gudbrandsdalen, Midt-Gudbrandsdalen og Gran kommune (Hadeland).

03.03.2025

Nye temahefter om lindrende behandling og omsorg

Fra høsten 2025 skal to nye temahefter om lindrende behandling bidra til å heve den grunnleggende palliasjonskompetansen hos helse- og omsorgspersonell i den kommunale helse og omsorgstjenesten.

11.02.2025

Tilskudd for oppfølging av voksne med behov for langvarige og sammensatte tjenester

Målet med ordningen er å styrke tilbudet til personer med langvarige og sammensatte tjenestebehov gjennom å etablere helhetlige, samtidige og tverrfaglige tjenester fra ulike nivåer og sektorer. For eksempel utvikling og bidrag til drift av FACT team.

Tjenestetilbud skal utvikles og iverksettes sammen med brukere/pasienter, og tjenesteutviklingen skal skje på målgruppens egne arenaer og premisser. Metodene og modellene skal være kunnskapsbaserte og omstilling av eksisterende tjenester skal være i retning av mer oppsøkende, sammenhengende og integrerte.

07.02.2025

Tilskudd for oppfølging av barn og unge med psykiske helseutfordringer og rusmiddelrelaterte problemer 2025

Målet for ordningen er å styrke tilbudet til barn og unge med psykiske helseutfordringer og rusmiddelrelaterte problemer, med særlig vekt på barn og unge som har behov for langvarig, tilpasset eller sammensatt oppfølging. Tilskuddet skal stimulere til helhetlige tjenester og forpliktende samhandling mellom ulike nivåer og sektorer: mellom kommune og spesialisthelsetjenester, mellom kommunale tjenester og gjennom interkommunalt samarbeid.  

07.02.2025

Kompetanse- og tjenesteutviklingstilskudd 2025

Statsforvalteren har som oppdrag å forvalte kompetanse- og tjenestetilskuddet.

Tilskuddsordningen inngår i Kompetanseløft 2025 og Opptrappingsplan for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten.

Det anbefales sterkt at kommunene har enn plan for sitt arbeid med kompetanse og rekruttering jamfør den demografiske utviklingen i Innlandet.

28.01.2025

Penger

Tilskuddswebinar 2025

Tilskuddswebinar 2025 ble gjennomført onsdag 08.01.2025. I denne saken finner du opptak av webinaret samt lysbilder fra alle presentasjonene.

13.01.2025

Senk terskelen for å snakke om pengetrøbbel

Oxford Research har kartlagt tilgjengelighet, kvalitet og bruk av den  økonomiske rådgivningstjenesten i Nav-kontorene, på oppdrag fra Nav. Rapporten belyser også bruken av tjenesten, og hvilke erfaringer økonomiske rådgivere, Nav-veiledere og brukere har gjort seg med den. Bakgrunnen for oppdraget er behovet for å styrke kunnskapsgrunnlaget for politikk- og tjenesteutvikling.

 

09.01.2025

Portrett av dame

Måten ungdommen i Innlandet beskriver seg selv på, gir håp

De unge er opptatt av å vise omsorg, har høy rettferdighetssans og engasjement, og de ønsker å spre et større framtidshåp. Flertallet har en god venn de kan stole på, og mange liker svært godt å være sammen med foreldrene sine. Slike fakta er viktige å kjenne. Innsikt fra ungdommen kan hjelpe oss til å fokusere på de rette tingene.  

23.12.2024

Meld deg på Helserettskonferansen i Lillehammer

Vi inviterer deg til den årlige Helserettskonferansen der Statsforvalteren er medarrangør sammen med Universitetet i Innlandet. Vi dykker ned i aktuelle temaer innen helse- og omsorgstjenesten og oppdaterer dere på ny helselovgivning, retten til nødvendig helsehjelp og effektive rettsmidler.

20.12.2024

Å være ung i Innlandet

Torsdag 28. november ble rapporten «Å være ung i Innlandet» lansert i Hamar - med mål om å løfte arbeidet med unge mennesker i innlandsregionen.

09.12.2024

  • Forrige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Neste

Statsforvalteren i Innlandet

Postadresse: Postboks 987, 2604 Lillehammer
Besøksadresser: 
Gudbrandsdalsvegen 186, Lillehammer
Parkgata 36, Hamar

Sentralbord: 61 26 60 00 - Faks: 61 26 61 67
Telefon vergemål: 62 55 10 02
E-postadresse: sfinpost@statsforvalteren.no
Send sikker melding (privat): https://www.statsforvalteren.no/melding
Organisasjonsnummer: 974 761 645
Fakturaadresse (kun elektronisk): 974 761 645

Personvernerklæring.

Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)

Logo til Miljøfyrtårn.