Ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten
Fra 1. juli 2026 innføres en ny nasjonal meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten. Ordningen stiller tydeligere krav til oppfølging og skal sikre bedre læring etter alvorlige hendelser.
Stortinget har vedtatt en ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten, som erstatter dagens varselordning. Ny meldeordning trer i kraft 1. juli 2026
Hva er nytt?
Veiledning og støtte – tilsyn i endring
Ny meldeordning innebærer at oppgavene for tilsynsmyndigheten dreier fra ekstern granskning av enkelthendelser til å veilede og støtte virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten i deres oppfølging av alvorlige hendelser og pasient- og brukersikkerhetsarbeid. Tilsynsmyndighetene skal fortsatt gjennomføre tilsyn på bakgrunn av meldinger og rapporter om alvorlige hendelser der de finner det hensiktsmessig og nødvendig, for eksempel ved kompliserte hendelser, og hendelser som involverer flere virksomheter og ulike behandlingsnivå i tjenesten.
Ny meldeordning – formål og bakgrunn
Formålet med den nye meldeordningen er å styrke pasient- og brukersikkerheten, og særlig å styrke arbeidet med læring og forbedring for å kunne unngå lignende alvorlige hendelser i fremtiden. Det er også et mål å styrke befolkningens tillit til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten. Involvering av pasienter, brukere og pårørende i oppfølging av alvorlige hendelser er et viktig bidrag til å styrke tilliten.
Meldefrist på fem dager for alvorlige hendelser
Det innføres en meldefrist på fem dager. Meldinger om alvorlige hendelser skal sendes snarest mulig og senest innen fem virkedager.
Tre måneders frist på å sende forbedringsrapport til statsforvalteren
Det innføres en frist på tre måneder for virksomhetene til å sende inn en forbedringsrapport til statsforvalteren.
Forbedringsrapporten skal blant annet inneholde:
- gjennomgang av hendelsen og mulige årsaker
- hvilke tiltak virksomheten skal gjøre for at lignende hendelser ikke skal skje igjen
- hvordan pasienten, brukeren, nærmeste pårørende og berørt helsepersonell er fulgt opp og involvert i forbedringsarbeidet.
Helsedirektoratet har utarbeidet guide for forbedringsrapport.
Hvem går meldingene om alvorlige hendelser til?
Meldinger om alvorlige hendelser vil gå til statsforvalteren og Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten, med kopi til Helsetilsynet.
Statsforvalteren skal veilede og støtte virksomhetene, ikke primært granske enkelthendelser.
Hva skal meldes?
Kriteriene er de samme som i dagens varselordning. Hendelser som skal meldes, er dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker som har sammenheng med helsehjelpen, eller der en pasient/bruker skader en annen, og utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko.
Hvem skal melde?
Alle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, vil fortsatt ha meldeplikt, og meldinger skal fortsatt sendes via portalen på Melde.no
Pasient, bruker og nærmeste pårørendes rett til å melde om dødsfall eller svært alvorlig skade etter hendelser i helse- og omsorgstjenesten, videreføres også.