Husk fristen for å søke om rovvilterstatning for sau

Sauer. Foto: Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
Foto: Statsforvalteren i Vestfold og Telemark

Søknadsfristen for å søke om erstatning for sau tapt til fredet rovvilt er 1. november 2025.

Publisert 14.10.2025

Frist for innlevering av søknad

Selv om en rovviltkontakt i Statens naturoppsyn har vært på stedet og dokumentert rovviltskade, må du søke om erstatning.

Det er et krav at søknader leveres elektronisk gjennom Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter. Det er ikke mulig å sende inn papirsøknad. Dersom det er første gang du søker må du registrere deg som bruker (se veiledning under "logg inn" på søknadssenteret).

Søknadsfristen er 1. november. NB! Dersom søknadsfristen ikke overholdes, avvises søknaden din. Det er søkers eget ansvar å overholde denne fristen. Sørg for at du gjennomfører hele søknadsprosessen og ikke kun lagrer en kladd. I særlige tilfeller, der det er behov for utsatt frist, må dette avtales med saksbehandlere hos Statsforvalteren i god tid før 1. november 2025. 

Nødvendige vedlegg til søknaden

I henhold til erstatningsforskriften er det et vilkår for å få erstatning at dyreeier har gitt riktig og nødvendige opplysninger for å underbygge kravet. Eksempel på en slik besetningsliste kan være "Grunnlag for erstatningssøknad" fra Animalia dersom man er medlem av sauekontrollen.

Du kan også lage din egen besetningsliste. Denne må inneholde: 

  • ID-merker (ørenummer) over alle søyer og lam i besetningen 
  • Slektskap mellom søye og lam 
  • Skade- og dødsårsak på alle skadde/døde dyr i besetningen i løpet av beitesesongen. Det skal komme tydelig fram hvilke dyr det søkes erstatning for. Der tapsårsak ikke er kjent, skal det settes sannsynlig dødsårsak. 
  • Oversikt over sykdomstilfeller

Det er viktig at du sjekker at besetningslista er riktig og oppdatert med både besetnings- og tapstall, og at disse samsvarer med tallene du har oppgitt i søknaden. Dersom det ikke er samsvar, må dette forklares i merknadsfeltet til søknaden. Dersom søknaden inneholder manglende eller ufullstendig besetningslister, kan dette medføre at erstatningen reduseres eller bortfaller i sin helhet.  

Besetningslister og evt. andre vedlegg skal legges ved den elektroniske søknaden. Dersom du må sende vedleggene per post, send til vår postadresse: Postboks 2076, 3103 Tønsberg. NB! Brevet skal være poststemplet senest 1. november 2025. Merk konvolutten med "vedlegg saueerstatning" og navn på søker. 

Hjemkomne dyr 

Dersom du finner dyr i live etter søknadsfristen, skal dette umiddelbart meldes til vår postadresse: Postboks 2076, 3103 Tønsberg. Det er da viktig at ørenummer på dyrene som er kommet til rette fremgår av meldingen. Dersom slik melding ikke gis, sier regelverket at erstatningen skal reduseres eller falle bort.

Søknadsbehandling 

Det er Statsforvalteren som behandler søknadene og utbetaler erstatning. Utbetalingen skal som hovedregel skje innen 31. desember inneværende tapsår. 

For å sikre rask saksbehandling er det viktig at fullstendig og riktig informasjon er oppgitt og vedlagt søknaden. 

Trenger du hjelp?

Dersom du har spørsmål om utfylling av søknad og vedlegg, ta kontakt med Statsforvalteren i Vestfold og Telemark på telefon 33 37 10 00.

Har du problemer med innlogging, passord eller opplever feil med søknadssenteret, må du ta kontakt med Miljødirektoratets hjelpetelefon: 951 23 500 eller via e-post: esshjelp@miljodir.no.

 

 

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontakt oss

E-post
sfvtpost@statsforvalteren.no


All kontakt på e-post blir behandlet etter samme prosedyre, og blir lagt inn i postjournalen. Ved spørsmål angående en spesifikk sak, ber vi om at du oppgir saksnummer.

Gjelder saken personsensitive opplysninger, kan du òg sende sikker melding 

Telefon til vårt sentralbord:  33 37 10 00