Inspeksjon av bruer på skogsbilveier

Stålbjelkebru med tredekke på skogsbilveien Hemmestveit-Lintveit i Morgedal, Kviteseid kommune. Foto: Per Kristoffersen

Vestfold og Telemark har ca. 6 000 km med skogsbilvei og anslagsvis er det omkring 1 000 bruer på dette skogsbilveinettet, mange av eldre dato. I fylket gjennomføres nå en systematisk kartlegging og inspeksjon av skogsveibruene.

Publisert 08.08.2022

Eldre bruer på skogsbilveier kan være underdimensjonerte i forhold til vekten av dagens tømmerbiler, og dermed utgjøre en flaskehals for tømmertransport og også utgjøre en sikkerhetsrisiko. Aldring, manglede vedlikehold og påkjenninger fra flom og generell bruk kan svekke bæreevnen over tid. Eier av veien og brua har et ansvar for å hindre at ulykker skjer.

Med bakgrunn i dette tok Statsforvalteren i samarbeid med kommunene initiativ til en systematisk inspeksjon av skogsveibruene i fylket, med oppstart i 2018-19 i seks kommuner i nedre Telemark som eget prosjekt, der 208 bruer ble inspisert.

Høsten 2021 startet nytt prosjekt med planlagt inspeksjon av ca. 260 bruer på skogsbilveier i kommunene Nome, Midt-Telemark, Notodden, Hjartdal og Tinn. Dette prosjektet vil bli gjennomført i løpet av 2022. Inspeksjon av brukonstruksjoner krever fagkompetanse og skal i dette tilfellet utføres av Safe Control Engineering AS som har lang erfaring med inspeksjon av bruer på offentlig og privat veinett.

Tilstanden på bruene skal registreres i felt og det blir utarbeidet en rapport for hver enkelt bru som sendes skogeier. Eventuelle behov for vedlikeholdstiltak og ombygging med en antatt kostnad og prioritering av anbefalte tiltak går fram av den enkelte rapport. Er brua i en tilstand hvor den bør stenges kommer dette også fram av rapporten. Skogkurs har laget en veiledere om inspeksjon av bruer på skogsveier som sammen med Statens vegvesens håndbok V441 Bruinspeksjon er lagt til grunn for arbeidet.

Resultat fra inspeksjonen av bruene i Nedre Telemark viste en generell god tilstand på de fleste bruene, men for noen av bruene er det med stor sannsynlighet ikke samsvar mellom bæreevne for brua og bruksklasse på veien, samtidig som det for mange bruer er behov for vedlikehold av selve brua og rydding av vegetasjon ved bru og brukar. Rydding av kratt, skog og vegetasjoner viktig for å hindre erosjon og forringelse av både masser ved brukar og selve brukonstruksjonen.

Ved en systematisk bruinspeksjon vil vi oppnå følgende:

  • Påvise bruer som utgjør er sikkerhetsrisiko og avdekke flaskehalser på skogsbilveiene som hindrer tømmertransporten
  • Få en oppdatert oversikt over brutyper, tilstand og behov for vedlikehold og investeringer for skogsveibruene
  • Få oversikt over investeringsbehov på bruene som grunnlag for god forvaltning og prioritering av tilskuddsmidlene til skogsveier

Tiltak på bruer vil fortsatt i en periode framover bli prioritert for tilskudd til skogsveier.

Kontaktpersoner