Tall som teller - Statistikk om grunnskolen

I dag publiseres nye tall om statistikk for grunnskolen for skoleåret 2017-18 i GSI. Tallene viser oss at det i begge fylkene er mer enn dobbelt så mange gutter enn jenter som får spesialundervisning.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 14.12.2017

Tallene viser at det er 14 770 elever i Aust-Agder på 1. – 10. trinn. 7531 av disse er gutter, og 7239 er jenter. I Vest-Agder er det 24 008 elever i grunnskolen. Av disse er 12 190 gutter, og 11 818 jenter.

Spesialundervisning

Elever som ikke har, eller som ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning.

I Aust-Agder er det 1356 elever som har vedtak om spesialundervisning. Dette utgjør 9.2 % av elevene fra 1 – 10.klasse, mot 7,9 % nasjonalt. 909 av disse er gutter og 447 er jenter. 6. trinn er det årstrinnet som har flest elever med spesialundervisning (196 elever).

I Vest-Agder er det 1693 elever som får spesialundervisning. Dette utgjør 7.1 % av elevene totalt fra 1 – 10. klasse (andel totalt 7,1). 1143 av disse er gutter, 550 er jenter. Her er det flest elever på 10. trinn som får spesialundervisning (240).

Andelen elever med vedtak om spesialundervisning er høyere på 8. -10. trinn enn for 1. - 7. trinn.

Alternativ opplæringsarena

Når en eller flere elever får opplæring på et annet sted enn skolens område, kaller vi det alternativ opplæringsarena. Elever må ha vedtak om spesialundervisning for å få slik opplæring.

Høsten 2017 var det i Aust- og Vest-Agder 82 elever som fikk opplæring på en alternativ opplæringsarena. 10 av disse elevene går 1.-7. trinn. 72 av disse er elever i ungdomsskolen. De fleste av elevene som får slik opplæring er gutter (68 elever).

Det er flere vilkår som må være oppfylte før elever kan få opplæringstilbud på en alternativ arena:

Eleven må ha et enkeltvedtak om spesialundervisningBruk av alternativ arena må være tilrådd av PP-tjenesten. Opplæringen må være i samsvar med læreplanene/individuell opplæringsplan.

Barneombudets rapport

Barneombudet leverte i mars 2017 en rapport kalt «Uten mål og mening?» om spesialundervisning i norsk skole. De er bekymret for om elever med spesialundervisning virkelig får et forsvarlig og likeverdig opplæringstilbud. Rapporten viser blant annet at elevene ikke blir hørt og at de ikke får ikke være med å påvirke den opplæringen de selv skal ha. De har samlet ti av tipsene i barnas spesialtips til spesialundervisningen ment for lærere og andre ansatte på skoler.

Tilsyn 2018

Spesialundervisning er ett av de prioriterte temaene for felles nasjonalt tilsyn i 2018.

Telledato for GSI er 1. oktober 2017

Lenker:

GSI - Grunnskolens Informasjonssystem

https://gsi.udir.no/

Utdanningsdirektoratet om årets GSI-tall

https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/tema/elever-og-ressurser-i-grunnskolen2/

Utdanningsdirektoratets hjemmeside om spesialundervisning

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/

Barneombudets fagrapport 2017 om spesialundervisning

http://barneombudet.no/for-voksne/vare-publikasjoner/uten-mal-og-mening/

Barnas spesialtips til spesialundervisningen

http://barneombudet.no/for-voksne/vare-publikasjoner/spesialtips/

Rundskriv fra Udir om alternativ opplæringsarena

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-3-2010-Bruk-av-alternative-opplaringsarenaer-i-grunnskolen/