Partnerskap for helhetlig lærersatsing

GNIST er et femårig samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet og de mest sentrale partene innenfor skolesektoren i Norge.

 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 28.11.2012

Partene har høye ambisjoner for skolen og læreryrket. Det er ingen grunn til at ikke Norge skal ha et av de beste utdanningssystemene i verden. Målet er å styrke skolenes faglige plattform og læreryrkets anseelse, og gjennom det bidra til god rekruttering og profesjonell yrkesutøvelse.

I Aust-Agder og Vest-Agder har vi AgderGnisten, som er etablert etter mønster fra partnerskapet nasjonalt. AgderGnisten får henstilling om oppdrag fra partnerskapet på nasjonalt nivå. KS, Utdanningsforbundet fra begge fylkene, Vest-Agder fylkeskommune, fylkesmennene, kommunerepresentanter fra begge fylkene, UiA og GNISTprosjektlederne utgjør AgderGnisten.

 I forbindelse med stortingsmeldingen om ungdomstrinnet Meld. St. 22( 2010-2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter har Kunnskapsdepartementet utarbeidet en strategi: Motivasjon og mestring for bedre læring. Felles satsing på klasseledelse, regning, lesing og skriving.

Strategien er hovedarbeidsdokumentet for fylkenes nytilsatte GNISTprosjektledere. I Aust-Agder innehar Aud-Johanne Røren-Strand, fmaaars@fylkesmannen.no , denne stillingen.

Alle fylkets kommuner vil bli kontaktet for en avtale om et møte i januar 2013. Hensikten med møtet er å informere om GNISTarbeidet, utveksle erfaringer gjennom dialog og bidra med den hjelp som skoleeierne selv ønsker. Målgruppe for møtene er kommunalsjef, hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet, skolefaglig ansvarlig og skolefaglige rådgivere.

Formålet med strategidokumentet er å formidle regjeringens mål, beskrive hovedelementene i de prioriterte satsingene for ungdomstrinnet og klargjøre roller og ansvarsområder for de ulike aktørene i ungdommenes skoleløp. Det gjelder eleven selv, lærere, skoleledere, skoleeiere samt ansvarlige på nasjonalt og regionalt nivå.

Målet er at alle ungdommer skal få en opplæring som fører til:

  • opplevelse av inkludering, motivasjon og mestring
  • at den enkelte behersker grunnleggende ferdigheter
  • at den enkelte fullfører videregående skole

 Sentrale tiltak i strategien er:

  • skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse, regning, lesing og skriving for lærere og skoleledere
  • utvikling av beskrivelse av god klasseledelse og god opplæring i regning, lesing og skriving
  • bistand og tilrettelegging for lokalt utviklingsarbeid
  • nettverk for erfaringsutveksling og profesjonsfellesskap, samarbeid og dialog