Motiverte gårdbrukere vil starte butikk

22 potensielle gründere og gårdbrukere deltar på det nye tiltaket Flere og bedre gårdsbutikker i Nordland. Tiltaket er tredelt. Deltagerne reiste først til Hedmark på studietur for å se nærmere på godt drevne gårdsbutikker. I midten av januar ble Gave- og Interiørmessen på Lillestrøm besøkt. Tiltaket avsluttes med et butikkfaglig kurs i Bodø 10.-11. februar.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 05.02.2015

I november søkte prosjektleder Hanne-Sofie Trager etter deltagere til dette tiltaket, og ble positivt overrasket over den store interessen.

 -I utgangspunktet hadde vi beregnet 20 plasser på dette tiltaket, og måtte si stopp da 22 stykker ville være med. Før vi var ferdig med rekrutteringen hadde nesten dobbelt så mange meldt seg, og det ligger an til å kjøre samme kurs til neste år.

 Av de 22 deltagerne som ble med på tiltaket er det ni stykker som driver butikk fra før, mens 13 stykker har et uttalt ønske om å starte opp ny virksomhet med utgangspunkt i gården sin.

- Dette er et utrolig bra opplegg, og for vår del har vi på denne turen landa på en konkret forretningside, sier Ann-Synnøve Albertsen, som er en av de som nå vurderer å starte opp med ny virksomhet.

Tiltaket har som mål å støtte opp om vekststrategier hos de som allerede er etablert, dernest å få flere til å etablere seg med gårdsbutikk. Ønsket om dette har konkret kommet fra gårdbrukerne selv i en spørreundersøkelse som ble gjort for å avdekke ønsker om kompetanseheving i næringa.

- Vi ser svært positivt på at så mange ønsker å etablere gårdsbutikker. Ikke bare gir det økte inntjeningsmuligheter for den enkelte, men dette kan også bidra til å styrke det lokale reiselivet og samtidig skape nødvendige arenaer for salg av lokalprodusert mat, sier prosjektlederen.

Innovasjon i bygdenæringer

En veldig god måte å mobilisere til nye etableringer innenfor bygdenæringer, er å la de potensielle gründerne få innblikk i hvilke muligheter andre har tatt tak i, og se hva de har fått til. I denne sammenhengen går ønsket om etablering over ulike bransjeområder, fra landbruk til detaljhandel, noe som er spenstig og nyskapende. I løpet av den tiden tiltaket går er det meningen at deltagerne skal få inspirasjon, kunnskap og innsikt i fordeler og ulemper ved å etablere butikkdrift. Derfor har det vært lagt vekt på å vise mange typer butikkdrift på studieturen vi var på.  

Samarbeid og nettverk

Etter at de to første delene nå er utprøvd gjennom tiltaket, melder deltagerne tilbake om lærerike dager. Deltaker Ann-Synnøve Albertsen, forteller at både studieturen og messen var givende.

- Vi har lært at vi må være tro mot konseptet som vi har og at vi må spisse ideen som ligger til grunn for etableringen. Før vi startet hadde vi alt for mange ting som vi ønsket å gjøre. Denne turen har vært svært verdifull for oss, fordi vi fikk sortert tankene våre etter hvert som vi besøkte bedriftene. I tillegg ga ordningen en uventet bonus: Måten de samarbeidet på gjennom «Midt i Mjøsa», gjorde at bedriftene løftet hverandre opp og dermed ble veldig sterke. Dette er en ide til etterfølgelse.

- Vi blir veldig glad når vi hører at tiltaket virker på den måten at deltakerne synes samarbeid er viktig. Kanskje får vi se spennende forretningsmessig nettverk i kjølvannet av deltakelse på denne ordningen, og det hadde jo vært veldig bra, sier Hanne-Sofie Trager.

Fylkesmannen er stolt over den nye ordningen som er laget gjennom prosjektet Grønt Reiseliv i Nordland, i samarbeid med Nordland Fylkeskommune.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.