Miljødirektoratet opprettholder Statsforvalterens avgjørelse om utslippstillatelse for Evenes lufthavn

Fly i vintervær
Fly i vintervær Foto: Hege Rasmussen.

Statsforvalteren i Nordland ga Avinor tillatelse til utslipp av avisingkjemikalier fra Harstad/Narvik lufthavn Evenes i januar 2022. Forum for natur og friluftsliv i Nordland klaget på tillatelsen. Miljødirektoratet har nå stadfestet Statsforvalterens vedtak.

Publisert 23.08.2023

Bakgrunn for saken

På grunn av Forsvarets etablering på Evenes søkte Avinor om øking av rammen for formiatbaserte avisingkjemikalier fra 35000 kilo til 65000 kilo per sesong. Avinor søkte også om en trinnvis opptrapping av rammen for flyavisingskjemikalier fra 120000 liter glykol per sesong til 180000 liter i sesongen 2025/2026.

Statsforvalteren ga 7. januar 2022 Avinor tillatelse på visse vilkår. Blant annet satte vi krav om flere utslippsreduserende tiltak og krav om program for utslippskontroll og overvåking av vannforekomstene rundt flyplassen.

Klagen

Forum for natur og friluftsliv Nordland (FNF) har klaget på vedtaket om utlippstillatelse på vegne av Naturvernforbundet i Nordland og Birdlife Nordland.

Bakgrunnen for klagen var at FNF mener at tiltak for å redusere utslippene ikke er godt nok utredet. De anbefaler at det stilles strengere krav til utslippene. Som hovedprinsipp mener de at det ikke skal gis tillatelse til økt kjemikaliebruk før oppsamlingsmekanismer er kommet på plass.

De mener også at det ikke er tatt tilstrekkelig hensyn til den samlede belastningen da det er avrenning av PFAS til vannforekomstene. Dette stammer fra tidligere brannøvingsaktiviteter ved flyplassen.

Avinors merknader

Avinor redegjør, i merknadene til klagen, for hvilke tiltak som de gjør for å redusere kjemikaliebruken og overvåke påvirkningen i vannforekomstene i verneområdene. De forklarer også hvorfor andre tiltak, som avskjæring av vannstrømmer rundt flyplassen, ikke er hensiktsmessige.

Statsforvalterens vurdering

Statsforvalteren har gjort en ny vurdering av saken, i lys av momentene som tas opp i klagen, før saken ble sendt over til Miljødirektoratet for endelig avgjørelse. Vi er enig i at det er nødvendig med avbøtende tiltak for å beskytte de sårbare vannforekomstene og våtmarksområdene rundt flyplassen. Vi mener at de vilkårene som er satt i utslippstillatelsen vil være tilstrekkelig til å ivareta dette. Vi har også satt særlig strenge krav til overvåking i denne tillatelsen, for å kunne avdekke eventuelle skadevirkninger så tidlig som mulig.

Miljødirektoratets vurdering

Miljødirektoratet mener at det er en risiko for negativ påvirkning av de verdifulle vannforekomstene rundt flyplassen, og at Avinor derfor har et særlig ansvar for å innrette driften sin slik at disse beskyttes.

Direktoratet mener videre at belastningen fra PFAS og den organiske belastningen fra avisingskjemikaliene ikke påvirker hverandre. PFAS-avrenninga bidrar dermed ikke til den samlede belastninga på vannforekomstene i denne sammenhengen.

Det er en risiko for at man ikke oppnår miljømålene i vannforekomstene på grunn av utslippene fra flyplassen. Det er derfor satt krav om overvåking etter bestemmelsene i vannforskriften. Statsforvalteren kan sette krav om ytterligere tiltak dersom det viser seg at miljøtilstanden forverres.

Utslippene av avisingskjemikalier vil ikke være konstant, men kan variere fra sesong til sesong ut i fra væreforholdene.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.