Anledning til å finansiere opprydding ved bruk av kommunale gebyrer

Fylkesmannen får jevnlig spørsmål fra kommuner om finansiering av opprydding i forurenset grunn og avfallsopprydding. Kommunale vann-, avløp- og renovasjonsgebyrer kan dekke slike kostnader på visse vilkår.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 08.12.2014

Kommunene har ansvar for å sørge for en rekke samfunnstjenester, som avløp og renovasjon. Her kan man ilegge befolkningen gebyrer for å dekke nødvendige kostnader, etter prinsippet at "forurenser betaler".

"Nødvendige kostnader" innebærer at det er kostnader som direkte eller indirekte har  normal sammenheng med forsvarlig drift av sektoren som kan legges inn i gebyrgrunnlaget. Med dette forstås blant annet at også kostnader ved tiltak som er nødvendig for å forbedre miljøtilstanden, når det er klart at en forverret miljøtilstand kan føres tilbake til den aktuelle sektoren, kan dekkes igjennom kommunale gebyrer.

Dette kan for eksempel være behov for opprydding i forurenset sjøbunn på grunn av tidligere kloakkutslipp, eller opprydding i forurensede masser når forurensningen kan føres tilbake til tidligere tiders deponering av forbruksavfall. Også nødvendige tiltak i en vannkilde for å sikre forsvarlig drikkevannsforsyning kan finaniseres på denne måten.

Lovgrunnlaget

Lov om kommunale vass- og avløpsanlegg gir kommunene hjemmel til å kreve gebyr for drift av vann- og avløpstjenester. Det er gitt nærmere bestemmelser om dette i forskrift om begrensning av forurensning kapittel 16.

Forurensningsloven § 34 gir kommunene hjemmel til å kreve gebyr for kostnader forbundet med avfallssektoren.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.