Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging - Kap. 11
I ny opplæringslov gjeldende fra 1. august 2024, blir dagens rett til spesialundervisning etter § 5-1 til tre ulike rettigheter.
Elevene har rett til den personlige assistansen de trenger for å kunne delta i opplæringa og få utbytte av den - ny § 11-4.
Elevene har rett til de tekniske hjelpemidlene og fysiske tilrettelegginga de trenger for å kunne delta i opplæringa og få utbytte av den. De har også rett til nødvendig opplæring av slikt utstyr. Blinde eller sterkt svaksynte har rett til nødvendig opplæring i mobilitet slik at de kan komme seg til/fra skolen, og ta seg fram på skolen og i hjemmemiljøet - ny § 11-5.
Selv om disse rettighetene i seg selv ikke er nye, er det nytt at det ikke kreves sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten for å fatte vedtak i disse tilfellene. Det betyr at den som fatter vedtak (i hovedsak rektorer) selv må sørge for å få saken tilstrekkelig opplyst.
Gjennom dialogmøtene med skoleeiere og skoleledere i fylket, kommer det frem at de aller fleste opplever dette som en styrking av elevens rettigheter. Selv om det kan være mange utfordringer med å tolke og fatte vedtak, er hovedinntrykket at sektor opplever at dette er en forbedring/tydeliggjøring av lovverket.
Elevene har også rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa - ny § 11-6. I disse tilfellene kreves det sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. Dersom elever som har rettigheter etter § 11-6 også har rettigheter etter §§ 11-4 og/eller 11-5, skal PP-tjenesten også uttale seg om dette.
Utdanningsdirektoratet vil utarbeide forslag til maler for enkeltvedtak som kan benyttes.
Kontaktpersoner
-
Ninni Jensen
Tlf: 75 54 79 77 -
Markus Setså Borge
Tlf: 75 53 15 93 -
Eirik Arntsen
Tlf: 75 53 16 75