Voksenopplæring
Voksenopplæring kan bidra til at flere kommer inn i arbeidslivet, blir værende lenger i arbeidslivet og at flere opplever inkludering og være en del av samfunnslivet. Det å kunne tilegne seg kunnskap som voksne er viktig i dagens kunnskapssamfunn. Formell kompetanse bidrar til mestring og deltakelse i arbeidsliv. Kompetanse gir valgmuligheter og er grunnlaget for å skape gode liv.
Med voksenopplæring mener vi opplæring av personer over opplæringspliktig alder i forberedende opplæring (tidligere grunnskole), videregående skole og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Reglene for voksenopplæring følger av opplæringsloven kapittel 18 til 21 og integreringsloven.
Opplæring for voksne skal bygge videre på den kompetansen den voksne allerede har, og målet er at den voksne så raskt som mulig oppnår kompetanse som gjør at vedkommende kommer inn i arbeid eller begynner på videre utdanning.
Ansvaret for voksenopplæring ligger i hovedsak hos kommuner og fylkeskommuner.
På disse sidene kan du lese mer om opplæring i forberedende opplæring for voksne (FOV), videregående opplæring for voksne (VOV), opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere og voksenopplæring organisert i kriminalomsorgen.
Statsforvalteren har ansvaret for tilskuddsordningen for etterutdanningstiltak rettet mot lærere og ledere i grunnskolen for voksne, videregående opplæring for voksne og opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Les mer om dette på siden om desentralisert ordning for kompetanseutvikling i voksenopplæringen.
På sidene om voksenopplæring har vi samlet informasjon om regelverk og kompetanseutvikling innen området.
Klage på sluttvurdering – viktig informasjon til skoleeiere og skoler
Statsforvalteren ønsker å minne om våre nettsider med oppdatert informasjon om klage på sluttvurdering. Her finner dere veiledning, elektroniske oversendelsesskjema og vår nye e-postadresse for henvendelser om standpunktkarakterer.
Publisert 23.05.2025
Opplæringsforskriften § 15-26 og føring av vitnemål i forberedende opplæring for voksne
Alle deltakere i forberedende opplæring for voksne (FOV) skal få vitnemål når de har fullført. Hva innebærer dette?
Publisert 22.04.2025
Kjennetegn på måloppnåelse i forberedende opplæring for voksne (FOV)
HK-dir utarbeider støtteressurser for deg som skal innføre de nye modulstrukturerte læreplanene for voksne. Kjennetegn på måloppnåelse i fagene engelsk, matematikk, naturfag, norsk for språklige minoriteter og samfunnsfag er publisert på HK-dir sin nettside.
Publisert 03.04.2025
Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Udir publiserte Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen 31.03.2025. Denne veilederen erstatter tidligere nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering i grunnskoleopplæringen og videregående opplæring for voksne.
Publisert 19.03.2025
Veileder om klage på gjennomføring av realkompetansevurdering til kommune og fylkeskommune
Denne veilederen gjelder klage på gjennomføring av realkompetansevurdering for deltakere i forberedende opplæring for voksne (FOV) og videregående opplæring for voksne (VOV).
Publisert 19.03.2025
Informasjon til deltakere om klage på gjennomføring av realkompetansevurdering
Denne veilederen gjelder deltakere i forberedende opplæring for voksne (FOV) og videregående opplæring for voksne (VOV).
Publisert 12.03.2025
Veiledning til opplæringsstedet - klagebehandling ved klage på fastsetting av modulkarakter i fag
Deltakere i forberedende opplæring for voksne, FOV, har rett til å klage på fastsetting av modulkarakter.
Publisert 12.03.2025
Informasjon til voksne deltakere om klage på fastsettelse av modulkarakter i forberedende opplæring for voksne
Nedenfor finner du informasjon om hvordan du kan klage på fastsettelse av modulkarakter.
Publisert 07.03.2025
Pågående arbeid med støtteressurser i FOV
HK-dir har lagt ut informasjon om det pågående arbeidet med ulike støtteressurser i FOV (forberedende opplæring for voksne) og når de er planlagt ferdig.
Publisert 03.03.2025
Retningslinjer for føring av vitnemål og kompetansebevis i forberedende opplæring for voksne
Udir har utarbeidet retningslinjer for føring av vitnemål og kompetansebevis i forberedende opplæring for voksne. Kompetansebevis skal gis som dokumentasjon for forberedende opplæring for voksne i tilfeller der vilkårene for å få vitnemål ikke er oppfylt.
Kontaktpersoner
-
Monica Hermansen
Tlf: 22 00 38 80 -
Siv Lien
Tlf: 22 00 38 30
Fullføringsreformen
Fullføringsreformen skal bidra til at ungdom og voksne blir kvalifisert til å møte kravene i videre utdanning og arbeidsliv, og at de kan oppdatere sin kompetanse gjennom hele livet. Målet er fleksible opplæringsløp som tar hensyn til ungdom og voksnes ønsker, erfaringer og livssituasjon slik at de får den kompetansen de selv og samfunnet trenger. Videregående opplæring skal være preget av mestring, motivasjon og læring. Den skal gi relevant kompetanse til videre utdanning og arbeid.
Relevante lenker:
Klage på sluttvurdering
For informasjon om klage på standpunkt:
Klage på standpunkt - Statsforvalteren
For informasjon om klage på eksamen:
Klage på eksamen - Statsforvalteren
For informasjon om klage på fastsettelse av modulkarakter i forberedende opplæring for voksne:
For informasjon om klage på gjennomføring av realkompetansevurdering:
Informasjon til deltakere om klage på gjennomføring av realkompetansevurdering - Statsforvalteren
Realkompetansevurdering
Udir publiserte Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen 31.03.2025. Denne veilederen erstatter tidligere nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering i grunnskoleopplæringen og videregående opplæring for voksne. Veilederen inneholder også regelverket kombinert med anbefalinger for gjennomføring av realkompetansevurderingen.
Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen (Udir.no)
For informasjon om klage på gjennomføring av realkompetansevurdering:
Informasjon til deltakere om klage på gjennomføring av realkompetansevurdering - Statsforvalteren