Skjemaer mot tidstyver

Fylkesmannen i Nordland har i flere år satset på å digitalisere tjenester. – Jeg ser store gevinster i å tenke som dette, sa kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner etter møtet fredag 24. oktober.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 27.10.2014

Sanner ønsket å få vite mer om «den digitale Fylkesmannen» - et prosjekt Fylkesmannen i Nordland har hatt for å forenkle, forbedre og fornye vår saksbehandling på flere området. Vi har utviklet flere digitale skjema, som gjør arbeidet mye enklere for kommunene som avsender og Fylkesmannen som mottaker.

- Regjeringen har tydelige prioriteringer – Vi ønsker digitalisering, et enklere språk,  og vi ønsker å fange tidstyver, så dette arbeidet harmonerer godt med våre tanker, sa Sanner.

På mange områder

Fylkesmannen i Nordland presenterte to av skjemaene som har endret og forenklet måten vi arbeider på, også for kommunene som sender inn skjemaene. 

Utdanningsdirektør Guri Adelsten Iversen presenterte skjemaet for klaging på standpunktkarakterer.

- Her er tidsbesparelsene store, både med tanke på at vi slipper postgang, manuell scanning av klagene, og også at vi sikrer at vi får alle opplysningene vi trenger ved første kontakt. Dette er jo saker det haster med å behandle, da det kan ha betydning for hvilke videregående skoler den enkelte elev kommer inn på, poengterte Iversen.

Videreutvikling

Rådgiver Erlann Mortensen (kommunalavdelinga) presenterte det største og tyngste skjemaet vårt: Klager etter plan og bygningsloven. Kommunene er stort sett fornøyde med denne løsningen.

- For Fylkesmannen illustrerer dette skjemaet at vi må fortsette utviklingen. I og med at det kan være inntil 100 vedlegg ved dette skjemaet, og at hele sakskomplekset kan være opp mot 1000 sider, har det vist seg å være et kompleks skjema å få til å fungere optimalt. Vi har fremdeles et stykke igjen her, forklarte Mortensen – men la til at det likevel var en tidsbesparelse, fordi vi sikrer at vi har alle relevante opplysninger.

Store gevinster

Fylkesmann Hill-Marta Solberg fortalte at da Fylkesmannen hadde prosjektet for noen år siden, var det ikke enkelt å få sentral støtte til skjemaene – men at vi nå er inspirert til å ta opp dette arbeidet igjen.

- Vi ser at dette fungerer godt, og det er i denne retningen vi ønsker å gå videre, sa Solberg.
- Det gir store gevinster i effektivisering for oss - og er brukervennlig for kommunene.

Statsråd Sanner berømmet Fylkesmannen i Nordland for arbeidet så langt.

- Det er bred politisk enighet om at digitalisering er riktig – men noen må drive det fram. Der har Fylkesmannen i Nordland gjort en god start, sa Sanner.

- Fylkesmannen er viktig for oss. Dere koordinerer et mangehodig statlig troll, og er samtidig vår trakt ned til kommunene, fortsatte kommunal- og moderningsminister Jan Tore Sanner i møtet med Fylkesmannen i Nordland fredag.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.