Ny beredskapsopplæring for videregående elever i Finnmark
Mandag 13. oktober starter en ny beredskapsopplæring i den videregående skolen i Finnmark. Først ut er Kirkenes videregående skole.
Prosjektet er et samarbeid mellom Statsforvalteren i Troms og Finnmark, Politiet, Sivilforsvaret og Forsvaret i Finnmark, som sammen har fått støtte til et pilotprosjekt som har som mål om å styrke samfunnets motstandskraft og beredskap i Finnmark.
Gjennom skoleåret vil elever ved videregående skoler få opplæring i beredskap. Målet er å øke bevisstheten rundt samfunnssikkerhet, beredskap og trusler som kan påvirke Norge generelt – og Finnmark spesielt.
Bred opplæring
– Gjennom undervisning og praktiske øvelser skal elevene få innsikt i hvordan de selv kan bidra til økt motstandskraft, forstå beredskapsaktørenes roller, styrke egenberedskapen og lære å håndtere informasjon på en kritisk og ansvarlig måte, sier beredskapsdirektør Ronny Schjeldrup hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark
Beredskapsdirektøren understreker viktigheten av felles innsats:
– Vi lever i stadig mer krevende tider. Nærheten til Russland, klimaendringer og stormakts rivalisering gjør det nødvendig å utnytte ressursene på tvers av sektorer. Alle aktører må kartlegge hvilke ressurser som er tilgjengelige ved krise eller krig. Det handler om hvor robust og forberedt samfunnet vårt er – og dette ansvaret deler vi alle, sier Schjeldrup.
Oberst Tomas Bakke, sjef for Heimevernsdistrikt 17, peker på betydningen av det sivile samfunnets rolle:
– For at Forsvaret skal kunne løse sitt oppdrag best mulig, er det avgjørende at sivile samfunnsfunksjoner fungerer. Ved krise eller krig må samfunnet opprettholde normal drift på individ-, lokal- og regionalt nivå. Derfor er det viktig at vi er godt forberedt på alle plan. Jeg er svært glad for at ungdommen i Finnmark nå får en solid innføring i beredskap og hva det innebærer.
God situasjonsforståelse er viktig
Politimester Ellen Katrine Hætta mener opplæringen er et viktig bidrag til totalforsvaret:
– Kunnskap om egenberedskap, hvordan man skal opptre på et skadested, og ikke minst evnen til å tenke kritisk rundt informasjon og påvirkning, er verdifull – både for den enkelte og for samfunnet. Vi må være sikre på at beredskapen fungerer når kriser oppstår. Det krever god situasjonsforståelse, og derfor er det viktig at vi nå øker oppmerksomheten rundt dette i samfunnet.
Oversikt over beredskapsopplæring ved skolene:
Uke 42: Kirkenes
Uke 44: Vardø og Vadsø
Uke 3: Alta
Uke 5: Hammerfest
Uke 9: Karasjok, Kautokeino og Tana
Uke 11: Lakselv og Nordkapp