To bønder i Gudbrandsdalen må betale tilbake nesten 800 000 kroner i produksjonstilskudd

Foto: Tordis Fremgården

Statsforvalteren har konstatert at to saueholdere i Gudbrandsdalen har vært i driftsfellesskap i 2019 og 2020. De må betale tilbake i alt ca. 180 000 kroner i tilskudd de ikke hadde rett på. I tillegg er det avkortet (trukket) i alt 610 000 kroner i tilskuddet deres.

Publisert 12.01.2024

De to bøndene som saken gjelder er far og sønn som begge har drevet med sau. Statsforvalteren har kommet til at det var driftsfellesskap fordi foretakene reelt sett har inngått i én felles virksomhet.

Funn i regnskapene til foretakene er avgjørende for at Statsforvalteren har konstatert at det var driftsfellesskap.

Foretakene har fått utbetalt urettmessig tilskudd fordi de har fått utbetalt tilskudd som om de ikke var i driftsfellesskap.

Hvis foretak har vært i driftsfellesskap og ikke har opptrådt i aktsom god tro da de ikke opplyste om dette i søknadene, skal det avkortes i tilskuddet deres.

Statsforvalteren mener søkerne måtte ha forstått at de ikke kunne søke tilskudd uten å opplyse om samarbeidet.

Bestemmelsen om driftsfellesskap framgår av § 7 i Forskrift om produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket. Det er gitt retningslinjer for forvaltningen av bestemmelsen i rundskriv 2023-30 fra Landbruksdirektoratet som kan leses her.

Hva menes med driftsfellesskap?

Et driftsfellesskap er et samarbeid mellom to eller flere foretak, hvor foretakene reelt sett inngår i én felles virksomhet, eller på annen måte oppnår skalafordeler gjennom samarbeidet. Med «én felles virksomhet» menes tilfeller der drifta er så praktisk og/eller økonomisk sammenvevd at det vil stride mot formålet med strukturen i tilskuddene å utmåle tilskudd som om det var to eller flere separate foretak. Med «skalafordeler» menes lågere kostnad per produsert enhet.

Foretak som er i driftsfellesskap skal krysse av for dette i søknaden om produksjonstilskudd.

Hensikten bak driftsfellesskapsbestemmelsen

Tilskuddene til husdyr og avløsertilskuddet er strukturdifferensierte. Det vil si at satsen for tilskudd er høgest for de første dyra i et foretak, mens satsen blir lågere over gitte dyretall. Dette skal kompensere for at foretak med lågt dyretall har høgere kostnader per enhet enn foretak med flere dyr. Hensikten med bestemmelsen om driftsfellesskap er å sikre at strukturdifferensieringa i tilskuddsordningene gis som tilsiktet, slik at foretak ikke mottar kompensasjon for strukturulemper de i realiteten ikke har.

Å være i driftsfellesskap er i seg selv ikke i strid med forskriften, men de samarbeidende foretakene må opplyse om driftsfellesskapet i søknaden om produksjonstilskudd.

Indikasjoner på driftsfellesskap og momenter i vurderinga

Nærhet på eiersida er ofte en indikasjon på at det kan foreligge driftsfellesskap. Det regnes som nærhet på eiersida hvis en person har eierinteresser i flere foretak eller hvis foretak eies av personer i nære relasjoner, for eksempel hvis de involverte foretakene eies av ektefeller/ samboere, søsken eller barn og foreldre.

Andre indikasjoner og momenter som skal vurderes der det er mistanke om driftsfellesskap er geografisk nærhet mellom foretakene og sammenblanding av besetninger, felles driftsledelse og/eller felles arbeidsinnsats, felles driftsmidler og driftsopplegg og økonomisk sammenblanding.

Avkorting hvis det ikke er opplyst om driftsfellesskap

Det skal avkortes i produksjonstilskuddet hvis foretakene uaktsomt eller forsettlig har unnlatt å opplyse om at de er i driftsfellesskap. Avkorting er en reduksjon i tilskuddet som foretaket i utgangspunktet oppfyller vilkåra for å få. I tillegg til å være i driftsfellesskap, må det ha ført til ei større utbetaling av tilskudd ved å søke som to separate foretak, og feil opplysninger om driftsfellesskap må være gitt uaktsomt eller forsettlig. Når vilkåra for å avkorte er til stede, har tilskuddsforvalter plikt til å avkorte i foretakenes berettigede tilskudd.

Søkere av tilskudd er selvstendig næringsdrivende som plikter å sette seg inn i regelverket og gi riktige opplysninger. Selv om regelverket kan være skjønnsmessig, påligger det søkere av tilskudd et strengt aktsomhetskrav. Det forventes at søker har full kunnskap om egen drift og at det søkes i tråd med gjeldende regler for tilskudd. Det skal derfor mye til for at foretak i driftsfellesskap kan anses for å ha vært i god tro hvis de ikke har opplyst om driftsfellesskapet i søknadene.

Tilbakebetaling av tilskudd

Iht. forskrift om produksjonstilskudd § 13 kan feilutbetalt tilskudd kreves tilbake. Hovedregelen er at feil utbetalt tilskudd og eventuell avkorting skal kreves tilbake.