Flere saker om tap av retten til å drive for det offentliges regning også i Innlandet

Foto: Darko Stojanovic/pixabay.com.

Statsforvalteren i Innlandet har den siste tiden startet flere tilsynssaker om helsepersonells tap av retten til å drive for Helfos eller NAVs regning.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 02.02.2021

Aftenposten hadde lørdag en stor reportasje i A-magasinet om saker der helsepersonell fratas retten til å drive for det offentliges regning. Retten leger og annet helsepersonell har til å få penger fra Helfo eller NAV er et tillitsbasert system. Alvorlige saker om misbruk av systemet havner hos Statsforvalteren.

Bak dette ligger retten leger og annet helsepersonell har til å få penger fra Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) for pasientbehandling eller fra NAV for å utstede sykmeldinger eller andre «attester». Dette er et system som dessverre kan misbrukes. Helfo og NAV fører kontroller, og avdekkes det misbruk, åpner Statsforvalteren i noen tilfeller tilsynssak.

Gjennom direkte oppgjør mellom NAV/Helfo og de som har rett til refusjon, overføres det store beløp til helsepersonell og virksomheter hvert år. Befolkningen må derfor være trygg på at disse midlene utbetales korrekt og at misbruk avdekkes og får følger.

Statsforvalterens rolle

Også Statsforvalteren i Innlandet får inn saker som gjelder misbruk av refusjonsretten. Vår rolle i slike saker er å vurdere om de som taper retten til å drive for det offentliges regning etter vedtak hos Helfo eller NAV, også har brutt helselovgivingen. Kommer vi til at det må vurderes om helselovgivingen kan være brutt, vurderer Statsforvalteren om sakene skal sendes Statens helsetilsyn med henblikk på vurdering av administrativ reaksjon. Slike vurderinger vil først og fremst gjelde om helsepersonelloven §§ 4, 6, 15 eller 39/40 er brutt.

Vi får jevnlig melding fra Helfo og NAV om slike saker basert på samarbeidsavtaler mellom Statens helsetilsyn og Helfo/NAV.

Tilsynsmyndighetens mål med disse sakene kan sammenfattes slik:

  • Bidra til kvalitet, sikkerhet og tillit i helse- og omsorgstjenesten
  • Sikre korrekte opplysninger fra helsepersonell, med sikte på rett tildeling av trygdeytelser og forebygge og avdekke trygdemisbruk
  • Medvirke til at helse- og omsorgstjenesten drives på en forsvarlig måte og identifisere uønskede hendelser, samt bidra til å stanse pågående uforsvarlig virksomhet

De siste sakene Statsforvalteren i Innlandet behandler nå:

  • Fastlege har fått tilbakebetalingskrav på kr. 1.900.000 og mistet retten til refusjoner i fem år. Tilsynssak startet.
  • Tannlege har fått tilbakebetalingskrav på kr. 1.500.000 og mistet retten til refusjoner i tre år. Tilsynssak startet.
  • Fastlege – andregangstilfelle. Stort tilbakebetalingskrav. Mistet retten til refusjoner i fem år. Tilsynssak startet.
  • Fastlege har fått tilbakebetalingskrav og mistet retten til å drive for NAVs regning i to år. Tilsynssak startet.

Opplysninger om at vi har fått melding om disse vedtakene og om at vi har åpnet tilsynssak, er ikke underlagt taushetsplikt. Sakene er foreløpig ikke avgjort. 

Reaksjoner i slike saker

Det kan medføre administrativ reaksjon etter helsepersonelloven kapittel 11 fra Statens helsetilsyn i slike saker. I tillegg kan Statens helsetilsyn vurdere offentlig påtale overfor helsepersonell som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser i helsepersonelloven. Noen ganger politianmelder Helfo eller NAV slike saker selv.