Skatteetaten lanserer ny ordning for innkreving fra 2026
Dette vil medføre endringer for deg som er verge.
Skatteetaten har mer informasjon om hva endringen innebærer på sine nettsider:
https://www.skatteetaten.no/om-skatteetaten/fremtidens-innkreving/skyldner/
Her finner du også en lenke for å melde deg på et gratis webinar om tema den 11. desember 2025. Webinaret er relevant for verger og vi anbefaler verger å delta.
Hva betyr endringen for verger?
Skyldner (og etter hvert verge) kan logge inn for å se hvilke krav som inngår i trekket, hva som skal trekkes, og hva som har blitt lagt til grunn for å beregne livsopphold og trekkets størrelse. Arbeidsgiver får også mindre informasjon enn før, noe som styrker personvernet.
Det blir en overgangsperiode fra 2026 til 2029. I denne tiden vil noen skyldnere fortsatt ha flere utleggstrekk etter dagens ordning, mens andre vil få ett samlet trekk etter den nye ordningen. Trekk som allerede løper, fortsetter som hovedregel etter dagens ordning helt til de avsluttes.
Skatteetaten overtar ansvaret for krav som tidligere lå i andre etater. Dette gjelder personer som har trekk i lønn, pensjon eller ytelse fra Nav. Rammeverket for digitale vergefullmakter må endres, slik at vergene også fremover kan representere personen de er verge for i forbindelse med slike trekk. Ingen endringer skal være nødvendig å gjøre i eksisterende papirfullmakter eller verifiseringskoder.
Vi kommer tilbake med mer informasjon etter hvert.