Endrede støyregler for Bane NORs anleggsarbeid i Moss

Statsforvalteren har endret støyvilkårene for Bane NORs arbeid med nytt dobbeltspor i Moss. Nå kan Bane NOR få tillatelse til lengre perioder med høyere støy, men bare hvis Moss kommune godkjenner det.

Publisert 12.12.2025

Statsforvalteren vurderer at støy fra jernbaneutbyggingen på strekningen Sandbukta – Moss – Såstad i Moss er og vil være svært belastende for naboene. Støy gir negative effekter knyttet til søvnforstyrrelse, redusert livskvalitet og redusert helse.

På den andre siden ser vi at støyende arbeidsoperasjoner er nødvendige for ferdigstillelse av jernbaneutbyggingen, som er et svært viktig samfunnsprosjekt. I tillegg vil en del av støyen komme fra grunnstabiliseringstiltak som er nødvendige uavhengig av jernbaneutbyggingen.

På kveld, natt og i helger kan Bane NOR bare få unntak fra støykravene hvis det er nødvendig for sikkerheten, for eksempel hvis vei eller jernbane må stenges.

Kommunen kan stille strengere krav

– Statsforvalteren har hatt kontakt med kommuneoverlegen i Moss kommune, sier Hilde Sundt Skålevåg, seksjonssjef i Klima- og miljøvernavdelingen. Hun forteller også at søknader om støy over grenseverdier behandles av Moss kommune og det er viktig at kommunen har mulighet for konkrete vurderinger for enkelte arbeidsoperasjoner, basert på helsefaglige vurderinger. Tillatelsen etter forurensningsloven gir rammer, og åpner for at kommunen kan stille strengere krav til ulike arbeidsoperasjoner.

Bane NORs tiltak for å redusere belastningen for naboene:

  • Bruk av støysvakt utstyr og støyskjermer
  • Tilbud om alternativt oppholdssted til naboer som utsettes for særlig høy støy
  • Varsling og informasjon til naboer i forkant av støyende arbeider
  • Regulering av arbeidstider og faste pauser i spesielt støyende aktiviteter
  • Mulighet for naboer til å få tilsendt ukerapporter fra støymålere
  • Dedikert nabokontakt som kan kontaktes ved spørsmål eller behov for tiltak

Vilkårene oppsummert:

  • Bane NOR må søke til Moss kommune dersom det i perioder vil bli mer støy enn grensene som er satt, og de må gjennomføre tiltak for å redusere støy.
  • På kveld, natt og i helger kan Bane NOR bare få unntak fra støykravene hvis det er nødvendig for sikkerheten, for eksempel hvis vei eller jernbane må stenges. Klagefrist på vedtaket er tre uker.

Kunngjøring av endret tillatelse med vedtak