Økning i tap av dyrka og dyrkbar jord i 2024

Korn i kveldssol
Byggåker i kveldssol Foto: Statsforvalteren.

Kommunene i Østfold, Buskerud, Akershus samt Oslo omdisponerte samlet sett mer dyrka og dyrkbar jord i 2024 enn i 2023, ifølge tall for KOSTRA landbruk.  

Publisert 04.09.2025

Kommunene i fylkene Østfold, Buskerud og Akershus, samt Oslo, vedtok å omdisponere til sammen 441 dekar dyrka jord og 1 082 dekar dyrkbar jord i 2024.

Totalt ble det omdisponert 1 523 dekar dyrka og dyrkbar jord i fjor. For dyrka jord økte tapet i 2024 sammenlignet med 2023.

Trenden for omdisponering av dyrka jord ser likevel ut til å være fallende de siste fem år. Omdisponering av dyrkbar jord har økt mye i 2024, og samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord i kommunene har økt for hvert år de siste tre årene.

Graf og trend med omdisponering av dyrka og dyrkbar jord i 2024.
Totalt ble det vedtatt å omdisponere over 1 500 dekar dyrka og dyrkbar jord i 2024 i kommunene i Østfold, Buskerud, Akershus og Oslo. Av dette var 441 dekar dyrka jord og 1 082 dekar dyrkbar jord. Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering til SSB. Foto: Utarbeidet av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.
Omdisponering av dyrka jord 2022-2024 for hvert av fylkene. Høye omdisponeringstall i 2020 skyldes i stor grad vedtak av statlig reguleringsplan for fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16. Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering
Omdisponering av dyrka jord 2022-2024 for hvert av fylkene. Høye omdisponeringstall i 2020 skyldes i stor grad vedtak av statlig reguleringsplan for fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16. Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering Foto: Utarbeidet av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.

Omdisponering til utbygging og andre formål

Figuren under viser hva slags arealformål dyrka og dyrkbar jord er omdisponert til i årene 2020 - 2024 i prosent og antall dekar.

Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord (dekar) fordelt på noen reguleringsformål for årene 2020 - 2024, samlet for fylkene Østfold, Buskerud, Akershus og Oslo. Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering.
Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord (dekar) fordelt på noen reguleringsformål for årene 2020 - 2024, samlet for fylkene Østfold, Buskerud, Akershus og Oslo. Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering. Foto: Utarbeidet av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.

Hvorfor er det viktig å ta vare på dyrka og dyrkbar jord?

Ut fra den globale situasjonen og hensyn til matberedskap, har Stortinget i 2024 og 2025 vedtatt å øke selvforsyningen for mat i Norge. Ivaretakelse av jord som er egnet til å dyrke mat og fôr til husdyr, er grunnleggende viktig for å sikre mulighet for økt matproduksjon og -beredskap i Norge.

Stortinget skjerpet i 2023 det nasjonale jordvernmålet til at omdisponering ikke skal overstige 2 000 dekar dyrka jord per år innen 2030.

Jordvern skal legges til grunn for kommunenes arealplanlegging. Dette gjelder både jord som allerede er dyrket i dag og jordressurser, for eksempel i skog, som er egnet for nydyrking i fremtiden (dyrkbar jord).

På landsbasis ble det vedtatt å omdisponere 2 740 dekar dyrka jord i 2023, noe som er en ytterligere nedgang fra 2022 og 2023. Det kan bli vanskelig å nå det nasjonale målet på grunn av store planlagte vei- og baneutbygginger.  

Venstre flyfoto viser fulldyrka jordbruksareal. Høyre flyfoto viser planlagt boligområde på det samme arealet.
Venstre flyfoto viser fulldyrka jordbruksareal. Høyre flyfoto viser planlagt boligområde på det samme arealet. Foto: Kartproduksjon: Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Kilde: Norge digitalt.

Kommunene kan endre byggeformål til landbruksformål

Kommunene blir oppfordret til å revidere sine arealplaner, såkalt planvask, for å følge opp forsterka nasjonale føringer for jordvern og matberedskap. På landsbasis i 2024 rapporterte kommuner om endring/tilbakeføring av i alt 76 dekar dyrka og 47 dekar dyrkbar jord fra byggeformål til landbruksformål. Dette gjaldt bare begrenset areal i Nesbyen og Lillestrøm kommuner i våre fylker.

Dette gjelder utbyggingsplaner som av ulike årsaker ikke har blitt realisert, der kommunen vedtar å endre arealplaner tilbake til landbruks-, natur-, frilufts- og reindriftsformål (LNFR). Dette er viktig og nødvendig for å kunne oppfylle det nasjonale jordvernmålet.

Kommunene kan også styrke jordvernarbeidet ved å utarbeide en jordvernstrategi og kan søke Landbruksdirektoratet om tilskudd. Flere kommuner har nå jordvernstrategi eller er i gang med den.

Omdisponering i hver kommune

Basert på KOSTRA-tallene har vi laget oversikter for kommunene for hvert av fylkene.

Statistikken viser hvor mye jordbruksareal (dyrka jord) og dyrkbare jordressurser som har blitt omdisponert ved kommunenes vedtak av reguleringsplaner og vedtak etter jordloven.

Østfold

Samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for Østfold de siste fem årene (2020-2024). Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering.
Samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for Østfold de siste fem årene (2020-2024). Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering. Foto: Utarbeidet av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.

Buskerud

Samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for Buskerud de siste fem årene (2020-2024). Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering.
Samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for Buskerud de siste fem årene (2020-2024). Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering. Foto: Utarbeidet av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.

Akershus og Oslo

Samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for Akershus og Oslo de siste fem årene (2020-2024). Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering.
Samlet omdisponering av dyrka og dyrkbar jord for Akershus og Oslo de siste fem årene (2020-2024). Statistikken er basert på kommunenes KOSTRA-rapportering. Til energianlegg (NVE) er det i tillegg omdisponert totalt 10,5 dekar dyrka og dyrkbar jord i Vestby kommune. Høye omdisponeringstall for dyrkbar jord i Ullensaker skyldes vedtak av store reguleringsplaner for samferdsel, forsvaret, bolig og regionalt næringsområde. Foto: Utarbeidet av Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.

 

Slik rapporterer kommunene

Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord rapporteres årlig fra kommunene til Statistisk Sentralbyrå (SSB), i KOSTRA-landbruk. 

Rapporteringen gjelder kommunens vedtak i 2024 om å omdisponere dyrka eller dyrkbar jord: 

  • Reguleringsplaner etter plan- og bygningsloven
  • Vedtak etter jordloven

Ved vedtak om å endre areal i reguleringsplaner til landbruk, kan kommunen rapportere areal som tilbakeført.

Rapporteringsåret i KOSTRA trenger dermed ikke være det samme året som den reelle nedbyggingen av et areal skjer.

Les mer om KOSTRA 2024 hos Landbruksdirektoratet.