Høringsoppsummering og forslag til justert forskrift for tilskuddsordningen for kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og grunnskole er kommet
Utdanningsdirektoratet har oversendt sin oppsummering av høringen og sitt justerte forslag til forskrift for tilskuddsordningen til Kunnskapsdepartementet.
På bakgrunn av høringsinnspillene som har kommet, har Utdanningsdirektoratet (Udir) foreslått enkelte justeringer i forskriften. De fleste av justeringene er av språklig art, men det er også enkelte innholdsmessige endringer.
En endring, som vil kunne ha betydning for arbeidet med behovsmeldinger, er at man har valgt å justere bestemmelsene knyttet til bruk av «andre relevante kompetansemiljøer».
Dette er nå foreslått endret til: Dersom de lokale behovene tilsier det, kan universitet eller høyskole inngå samarbeid med eller andre relevante kompetansemiljøer.
Dette innebærer at «andre relevante kompetansemiljøer» ikke lenger foreslås som selvstendig tilskuddsmottaker (jf.§ 3).
Som følge av justeringene som Udir foreslår vil det også komme noen endringer i de langsiktige planene.
NB! Vi gjør oppmerksom på at forskriften enda ikke er vedtatt og at det fremdeles kan komme endringer, men fremdeles er planen at forskriften skal tre i kraft fra 1. januar.
Les mer om forslagene:
Udir har også oppsummert høringene og justert forslag til forskrift for de to andre tilskuddsordningene for kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring, og videreutdanning i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.
Hele saken knyttet til de tre tilskuddsordningene med tilhørende merknader og vedlegg finner du på Udir sin nettside her: Svar på deloppdrag 2 i oppdrag 2024-027: høringsoppsummering og forslag til justerte forskrifter | udir.no