Kunngjøring av endret tillatelse etter forurensningsloven for Hansa Borg Bryggerier AS avdeling Borg i Sarpsborg kommune

Statsforvalteren i Oslo og Viken har i vedtak av 30.06.2023 endret tillatelsen for Hansa Borg Bryggerier AS avdeling Borg for bryggeri- og drikkevareindustri i Sarpsborg kommune. Endringen gjelder produksjonsrammer og utslipp til vann.

Vedtak om endret tillatelse kan påklages. Klagefristen er 6 uker.

Publisert 03.07.2023

Hansa Borg Bryggerier AS avdeling Borg (heretter Hansa Borg) søker om en endring av produksjonsrammer fra 22,5 millioner liter per år til 35-40 millioner liter per år. Hansa Borg forventer at døgnproduksjonen kan variere +/- 15 % og søker dermed om en maksimal døgnproduksjon på 175 tonn/døgn.

Bedriften har gjennomført kost/nytte-vurdering ved å redusere utslippene for KOF, BOF, suspendert stoff (SS), nitrogen (Tot-N) og fosfor (Tot-P) og redegjort for rensing ved virksomheten og kostnader knyttet til dette. Hansa Borg har foreslått grenseverdier for utslipp til vann uten at det etableres nytt rensetrinn ved virksomheten. Grenseverdiene er satt med utgangspunkt i et årlig produksjonsvolum på 40 millioner liter drikkevarer.

Prosessvannet går til Alvim avløpsrenseanlegg i Sarpsborg kommune, som i dag har kjemisk rensing. Kommunen skal bygge ut Alvim avløpsrenseanlegg med blant annet biologisk rensing innen januar 2027.

Hansa Borg har optimalisert produksjonen ved anlegget de siste årene og kan vise til at dette har medført lavere utslipp til vann. Statsforvalteren legger de foreslåtte grenseverdiene fra Hansa Borg til grunn for endring i tillatelsen. Vi vektlegger at man skal ikke forurense mer enn det som er nødvendig, og at bedrifter skal ta i bruk beste tilgjengelige teknikker (BAT) i sin virksomhet. Videre vurderer vi at utslippene til vann kan reduseres uten urimelig kostnad for forurenseren, jf. forurensningsloven § 18 første ledd, punkt 2.

Hansa Borg sin virksomhet ved anlegget i Sarpsborg er ikke omfattet av BREF for Food, Drink and Milk Industries. Gjeldende forvaltningspraksis tilsier at vi ser hen til grenseverdiene i de tilhørende BAT-konklusjonene (BAT-AEL), også for virksomheter som ikke har så stor produksjon at de er omfattet. Grenseverdiene som er angitt i BAT-konklusjonene er strengere enn de grenseverdiene som Hansa Borg har foreslått til å gjelde. Resipientforhold tilsier at grenseverdier som fremgår av BAT-AEL bør legges til grunn. For å oppnå utslippsverdier lavere enn BAT-AEL må Hansa Borg etablere biologisk rensing før påslipp til kommunalt avløpsanlegg.

Vi vurderer imidlertid at det ikke er grunnlag for å sette krav til at Hansa Borg reduserer sine utslipp til vann til de utslippskonsentrasjoner som bedriften har opplyst at de kan oppnå ved bruk av biologisk rensing. Bakgrunnen for dette er begrensningen som ligger i forurensningsloven § 18 til å endre tillatelsen i denne omgangen. Tillatelsen til denne virksomheten ble gitt i 2020. De vilkår som settes i en tillatelse skal gi forutsigbarhet for bedriften i en viss periode. Bestemmelsen åpner for at forurensningsmyndigheten i visse tilfeller kan endre eller oppheve vilkårene i tillatelsen. Etablering av biologisk rensetrinn ved virksomheten utgjør en større investering samt medfører årlige driftskostnader for Hansa Borg, og vi mener ikke at omsøkt produksjonsendring er av et omfang som gjør at det er forholdsmessig å kreve dette. Vi ser også at tilførsel av organisk stoff fra Hansa Borg kan være en fordel for det kommunale avløpsrenseanlegget med nitrogenfjerning.

Statsforvalteren imøtekommer Hansa Borgs søknad om økt produksjon og endrer rammekrav i tillatelsen slik at Hansa Borg kan produsere drikkevarer med en produksjonsmengde på inntil 175 tonn/døgn og maksimalt 40 millioner liter per år. Basert på innstrammingene knyttet til utslippskrav, er vi av den oppfatning at en økt produksjon ikke vil medføre uakseptabel forurensing av ytre miljø.

Endring av tillatelsen er gitt med hjemmel i forurensningsloven § 18 første ledd punkt 5 og 2.

For detaljerte rammer og vilkår til gjennomføringen av tiltaket, vises til tillatelsen. Vedtaket og tillatelsen er lagt ut til gjennomsyn i menyen til høyre.

I henhold til forurensningsforskriften § 36-18 og forvaltningsloven § 27 kunngjøres vedtaket om tillatelse.

Klageadgang

Vedtaket om tillatelse kan påklages av partene eller andre med rettslig klageinteresse til Miljødirektoratet, jf. forvaltningsloven § § 28 og 29. Klagefristen er 14.08.2023. En eventuell klage skal fremsettes for Statsforvalteren i Oslo og Viken. Klagen skal angi hva det klages over, og den eller de endringer som ønskes. Klagen bør begrunnes, og andre opplysninger av betydning for saken bør nevnes, jf. forvaltningsloven § 32. En eventuell klage skal gis skriftlig og sendes per e-post til sfovpost@statsforvalteren.no, eventuelt post til postboks 325, 1502 Moss. Referanse: «Klage på vedtak om tillatelse i sak 2019/48819.»