Etterkunngjøring av vedtak om endret tillatelse til Yggeset gjenvinningsstasjon - Asker kommune

Statsforvalteren har i vedtak av 12.12.2022 ferdigbehandlet søknad fra Asker kommune, hvor det søkes om endring av deres tillatelse på Yggeset gjenvinningsstasjon. Statsforvalteren gir tillatelse til omsøkt tiltak.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 16.12.2022

Asker kommune har tillatelse (tillatelsesnr. 2018.0972.T, gitt 14.11.2018) etter forurensningsloven til avfallshåndtering ved Yggeset gjenvinningsstasjon. I tillatelsen var det satt en frist for virksomheten til å ferdigstille dekker og et system for håndtering av overvann innen 15.01.2023. I tillegg var det i tillatelsen satt en egen frist for å ferdigstille dekker under hageavfall innen 01.02.2022.

Asker kommune planlegger å etablere en ny permanent omlastingsstasjon for omlasting av husholdningsavfall fra nye Asker kommune. I den sammenheng så kommunen behov for å få utsatt frist for å ferdigstille tiltakene fastsatt i tillatelsen, og søkte den 16.11.2022 om utsatt frist til 01.11.2024, samt redegjorde for tiltak som er planlagt for å begrense forurensningsfaren forbundet med utsettelsen.

Statsforvalteren har endret tillatelsen til Yggeset gjenvinningsstasjon i vedtak av 12.12.2022 slik at virksomheten skal ha ferdigstilt dekker og et system for overvannshåndtering innen 01.11.2024.

Endringen av tillatelsen med vilkår er gitt i medhold av forurensningsloven § 18 første ledd punkt 5 jamfør § 29.

For detaljerte rammer og vilkår til gjennomføringen av tiltaket, vises til tillatelsen. Vedtaket og tillatelsen er lagt ut til gjennomsyn i menyen til høyre.

I henhold til forurensningsforskriften § 36-18 og forvaltningsloven § 27 kunngjøres vedtaket om tillatelse.

Klageadgang

Vedtaket om tillatelse kan påklages av partene eller andre med rettslig klageinteresse til Miljødirektoratet, jf. forvaltningsloven §§ 28 og 29. Klagefristen er 3 uker. En eventuell klage skal fremsettes for Statsforvalteren i Oslo og Viken. Klagen skal angi hva det klages over, og den eller de endringer som ønskes. Klagen bør begrunnes, og andre opplysninger av betydning for saken bør nevnes, jf. forvaltningsloven § 32.

En eventuell klage skal gis skriftlig og sendes per e-post til sfovpost@statsforvalteren.no, eventuelt post til postboks 325, 1502 Moss. Referanse: «Klage på vedtak om tillatelse i sak 2019/7833.»