Ledig verv som vara for leder av kontrollkommisjon

Fra 01.06.2024 er det ledig verv som vara for leder av kontrollkommisjonen for psykiatrisk avdeling i Østre Agder.

Publisert 25.01.2024

Ved institusjoner hvor noen er under psykisk helsevern skal det være en kontrollkommisjon, jf. psykisk helsevernloven § 6-1

Denne kontrollkommisjonen har to faste møter i måneden på Sørlandet sykehus i Arendal. I Agder er det fire kontrollkommisjoner, to som dekker psykiatrisk avdeling ved Sørlandet sykehus (øst og vest), og to som dekker DPS-enhetene (øst og vest).

Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist, og består ellers av en lege og to andre lekmedlemmer. Alle medlemmer skal ha en vararepresentant. I henhold til lovens § 6-1 tredje ledd oppnevnes kontrollkommisjonen av departementet. Helsedirektoratet følger opp kontrollkommisjonen både administrativt og faglig. Statsforvalteren er delegert enkelte oppgaver knyttet til drift av kontrollkommisjonene, herunder ansvar for å oppnevne medlemmer.

 

Generelle krav

Statsforvalteren legger til grunn de samme krav både til leder og til vara for leder.

Kontrollkommisjonen skal ledes av en jurist som er kvalifisert til å gjøre tjeneste som dommer. I dette ligger at vedkommende må tilfredsstille kravene i domsstolsloven §§ 53-55. Videre må vedkommende tilfredsstille høye krav til faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper. Lederen bør ha erfaring som dommer/dommerfullmektig, fylkesnemndsleder og/eller erfaring innen helse- /sosialrettsfeltet, for eksempel gjennom advokatpraksis.

Kontrollkommisjonen skal settes sammen i henhold til likestillings- og diskrimineringsloven § 28 om kjønnsbalanse i offentlige utvalg mv. 

Oppnevningen er for fire år, med mulighet for re-oppnevning.

 

Godtgjøring

Kontrollkommisjonens medlemmer får godtgjøring per time. Satsen beregnes i prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen fastsatt av Justisdepartementet etter forskrift 3. desember 1997 nr. 1441 om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 2.

Leder og varaleder: a) jurist som er i dommerembete eller som er ansatt i annen stilling, godtgjøres per time med 75 prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen b) advokat som er selvstendig næringsdrivende godtgjøres per time med 100 prosent av den til enhver tid gjeldende salærsatsen.

 

Informasjon om kontrollkommisjonens virksomhet finnes her: www.helsedirektoratet.no/kontrollkommisjon

Spørsmål om vervet kan rettes til Statsforvalteren i Agder ved ass. avdelingsdirektør Eva Moe, tlf. 900 95695.

Søknad med enkel CV sendes til sfagpost@statsforvalteren.no, merk i emnefelt: 19/853– Kontrollkommisjonene i Agder.

Denne utlysningen sendes til den Norske Advokatforening, Aust-Agder krets og Vest-Agder krets, og kunngjøres på Statsforvalterens nettside. 

Søknadsfrist: 29.02.2024.