Afrika, dikt og digitale ferdigheter på dagsorden

Om lag 260 engasjerte lærere og ledere fra voksenopplæringene i Aust- og Vest-Agder var på etterutdanningskurs i regi av Fylkesmannen i Agder 17. og 18. oktober. Temaene var aktuelle og varierte fra situasjonen i Afrika, til dikt, motivasjon, lesing, skriving og digitale ferdigheter.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 29.10.2019

Skuespiller og forfatter Veronica Salinas formidlet hvordan hun lærte norsk da hun kom til Norge fra Argentina. Diktene i hennes bok «Og» gjenspeiler sårbarheten, humoren og usikkerheten som oppstår i møte mellom mennesker når språket er en barriere. Salinas oppfordret lærerne til å være kreative i undervisningen, og til å ta bibliotekene mer i bruk. Mer om Salinas.

Over halvparten av flyktningene Norge skal bosette i 2020 kommer som kvoteflyktninger, mange fra land i Afrika. Hvorfor er det så mange flyktninger, når det er færre konflikter i Afrika enn før? Frilansjournalist Maren Sæbø formidlet forandringene som har vært særlig på Afrikans horn, utviklingen mellom Etiopia og Eritrea, og situasjon i Somalia. Sæbø delte av erfaringer og viste bilder fra flyktningleire i Uganda, og om kongolesiske og sørsudanske flyktninger. Det er komplekse utfordringer som skulle belyses på kort tid- og vi ble alle oppfordret til å lese mer om situasjonen på Sæbøs hjemmeside

Eva Bratvold fra Digital Kompetanse viste gjennom en rekke eksempler hvordan mennesker i Norge i dag blir annenrangs innbygger dersom de ikke har digitale ferdigheter. Det er dyrt å ikke ha en app for å kunne betale bussbilletter. Det kan bli dyrt å ikke forstå at de som sender e-post lurer deg. Det kan bli en enda mer dyrekjøpt erfaring om du ikke forstår hva en bør skrive eller legge ut på nettet om deg selv eller andre. Bratvold brenne for digital kompetanse og god læring. Les mer på hennes egen blogg.

Mange unge og voksne sliter med psykiske helseplager, og flyktninger er en særlig sårbar gruppe. Hvordan kan man lære dersom en mangler motivasjon og mestringsfølelse? Rektor ved Birkenes Læringssenter May Olaug Horverak og miljøarbeider ved Lillesand voksenopplæring Kedir Diary, viste lærerne hvordan de kunne ta i bruk en femtrinns motivasjonsmetode. Metoden har fått navn «SAMM», og står for Systematisk Arbeid med Mestring og Motivasjon. Motivasjonsmetoden mottok nylig pris fra IMDi Sør på den regionale kvalifiseringskonferansen. For mer informasjon om SAMM

Lesing og skriving er grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Sigridur Vilhjalmsdottir, fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring ved Oslo Met, styrket lærernes kompetanse i å utvikle en god og effektiv lese- og skriveopplæring for voksne. NAFO har tips til en rekke læringsressurser som er viktig å kjenne til når en underviser minoritetsspråklige voksne. 

Kontaktpersoner