Oversikt over tilskudd til kommuner 2022 - tiltak for å styrke norskspråklig utvikling

Tilskuddsordningen «tiltak for å styrke den norskspråklige utviklingen for minoritetsspråklige barn i barnehage» skal bidra til at kommunene kan utforme tiltak for å styrke den norskspråklige utviklingen for minoritetsspråklige barn i barnehage.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 18.05.2022

Med norskspråklig utvikling menes tiltak som bygger opp barnas begrepsforståelse og ordforråd i norsk. Tilskuddet skal benyttes til tiltak direkte rettet mot minoritetsspråklige barn i barnehage. Tilskudd kan også gis til døve eller sterkt hørselshemmede barn når barnehagen har ansatt en tospråklig assistent som behersker tegnspråk. Barnehager som har dette oppfordres til å kontakte egen kommune vedrørende mulighet for tilskudd.

 

En kommune må oppfylle to kriterier samtidig for å være berettiget tilskudd:

  • Kriterium 1 er at andel minoritetsspråklige barn i barnehage må være minst 10 prosent.
  • Kriterium 2 er at antall minoritetsspråklige barn i barnehage må være 50 eller mer.

 

Minoritetsspråklige barn både i kommunale og private barnehager inngår i andel- og antallsberegningene. 

 

Kommunene som mottar tilskudd plikter å informere de private barnehageeierne om tilskuddsordningen. Kommunen disponerer og eventuelt fordeler tilskuddet for å oppnå best mulig styrking av den norskspråklige utviklingen for de minoritetsspråklige barna i barnehagene i kommunen.

 

Minoritetsspråklige barn er for ordningen definert som barn med en annen språkbakgrunn enn norsk, med unntak av barn som har samisk, svensk, dansk eller engelsk som morsmål. Begge foreldrene/de foresatte til barnet må også ha et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk eller engelsk.

 

Utdanningsdirektoratet beregner og utbetaler tilskudd til den enkelte kommune. Dette foretatt av Utdanningsdirektoatet i mars.

 

Vedlagt følger oversikt som viser hvilke kommuner som har fått tilskudd i 2022 og antall minoritetsspråklige barn de har fått tilskudd for.