650 på Fylkesmannens fagdag for barnehageansatte

Tema for årets samling var mobbing og utestengning i barnehagen.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 06.02.2017

Fylkesmannens fagdag for barnehageansatte arrangeres hvert år den første torsdagen i februar. I år var over 650 barnehageansatte påmeldte til samlingen i Arendal kulturhus. Tema for dagen var «Mobbing og utestengning i barnehagen». Forsker og professor ved UIA, Ingrid Lund, holdt en engasjerende forelesning om emnet.

Ingrid Lund har en helt spesiell og god formidlingsevne. Ved å bruke praksisfortellinger formidler hun forskning slik at en den blir gjenkjennelig i barnehagehverdagen. Underveis i forelesningen var det rom for refleksjon og samtale med sidemannen, og hun inviterte deltakerne til å dele sine erfaringer. Dette samspillet fungerte utrolig godt selv med over 650 mennesker i salen.

Ingrid Lund foreleser

Ingrid Lund var opptatt av at dagen har liten verdi om barnehagene ikke tar med seg kjernespørsmålene og jobber videre med dem i hver barnehage. Her har styrere og pedagogiske ledere en viktig oppgave. Arbeidet i barnehagen må bygge på tre trinn: holdninger, kunnskap og handlinger. Dette illustrerte hun godt med en trapp på scenen.

I arbeidet med inkluderende læringsmiljøer må en starte med et inkluderende personale. En må dele styrker i kollegiet og være bevisste på hverandres styrker og utfordringer og på den måten utvikle barnehagens profesjonalitet i arbeidet med læringsmiljøet. Kjernespørsmålene er: Hva er din styrke, hva er din utfordring, hvordan er ansiktene våre i møte med barn? Hva kan du gjøre konkret for at barnet skal føle seg som en betydningsfull deltaker i fellesskapet?

Det barn frykter aller mest er å bli utestengt fra leken, og de voksne i barnehagen må hjelpe barn inn i leken.

Det må være kultur i barnehagen for å korrigere hverandre når noe ikke er bra, og vi må heie på hverandre på vei mot målet. Barnehagene må våge å være «feiltastiske» der en erkjenner feil og tar ansvar for det. På den måten får en til positiv endring.

Dagen ble innledet av utdanningsdirektør Kristin Eidet Robstad som ønsket velkommen og snakket om betydningen av barnehageansattes arbeid med temaet. Deretter presenterte Cecilie Langholm Utdanningsdirektoratets arbeid med barnehage-, skolemiljø og mobbing. Arbeidet som er en oppfølging av NOU 2015:2 «Å høre til» er bygget opp rundt følgene mål og visjoner: Det skal ikke skje, det skal nytte å si ifra, regelverket skal være til nytte, kompetansen skal nå helt ut, barnehage- og skoleeieren er avgjørende og at barn og unge skal stå i sentrum.

Etter lunsj var det et lokalt musikalsk innslag med «Tre vikarer» For anledningen en duo med Thorgeir T. Fiane fra Froland og Sebastian Aanonsen fra Risør. De spiller «Blue Gras» med banjo og gitar og synger. Flott innslag med mye humor og god stemning i salen.

Det ble mange timer med stillesitting og mot slutten var det godt å trimme litt med dyktige Stamina-instruktører. Det var et flott syn å se deltagende trimme stående i Store Torungen.

Tilbakemeldingene var at dette var en lærerik og faglig god dag!

Ingrid Lund foreleser