De sosiale tjenestene i NAV er ikke tilgjengelige nok

Statens helsetilsyn gjennomførte i 2020-21 en landsomfattende undersøkelse av tilgjengeligheten til de sosiale tjenestene i NAV. Helsetilsynet har sammenstilt funnene og anbefaler at kommunene, Arbeids- og velferdsdirektoratet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet iverksetter tiltak.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 27.10.2022

De sosiale tjenestene i Nav er samfunnets sikkerhetsnett, og personer med behov for disse tjenestene er ofte i vanskelige livssituasjoner. Tjenestene må derfor være tilgjengelige, slik at brukerne får dekket sine individuelle behov til riktig tid.

Man kan ta kontakt med NAV om sosiale tjenester på mange måter: ved personlig oppmøte, via telefon eller digitale løsninger. Likevel viser undersøkelsen at de sosiale tjenestene ikke er tilgjengelige nok. I rapporten fremgår det blant annet at korte åpningstider ved NAV-kontorene medfører en stor risiko for at brukere med akutt behov ikke får hjelp i rett tid. Det er også barrierer i NAV sin telefoniløsning, som medfører at de sosiale tjenestene blir mindre tilgjengelige. Digitalisering i NAV har bidratt til bedre tilgjengelig for mange, med ikke alle er i stand til å bruke slike løsninger. Det kan være manglende Bank ID, språkproblemer eller også manglede utstyr.

Helsetilsynet anbefaler at

  • Åpningstidene ved Nav-kontorene evalueres. Dersom Nav-kontorene opprettholder samme grad av åpningstider, må det dokumenteres at kommunene har iverksatt kompenserende tiltak som sikrer forsvarlig tilgjengelighet til tjenestene for alle.
  • Tydelig, skriftlig kommunikasjon mellom NKS og Nav-kontoret må sikres gjennom fagsystemer som ivaretar taushetsplikten.
  • Kommunene tar et større ansvar for å besvare telefonhenvendelser som kommer fra bruker via NKS, og oppretter betjent vakttelefon som NKS kan nå i sine åpningstider.
  • Kommunens ansvar som samfunnets siste sikkerhetsnett, med god tilgjengelighet til tjenestene, forankres i partnerskapet mellom stat og kommune.
  • Grensen mellom hva Nav-kontoret har ansvar for og hva samarbeidspartnerne har ansvar for, bør utredes. Nav-kontorenes praksis, som fører til at samarbeidspartnere må bistå brukerne med å få kontakt med Nav, bør inngå i evalueringen.
  • Det gjennomføres undersøkelser i tiden framover for å kontrollere at iverksatte tiltak har ført til bedre tilgjengelighet og forsvarlige sosiale tjenester til brukerne.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.