Opprydding i Holandsvika

Fylkesmannen i Nordland, Vefsn kommune og Helgeland sparebank (HSB) har i dag vært i dialog vedrørende umiddelbar opprydding av slakteavfallet som ligger i og utenfor komposteringsanlegget i Holandsvika.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 05.03.2014

Helgeland bioenergi AS startet mottak av slakteavfall til komposteringsanlegget i Holandsvika sommeren 2013. Planen var å omdanne dette til et produkt som kunne brukes som jorforbedring.

Fylkesmannen og kommunen har vært positive til næringsutvikling i området, og har gjennom strenge krav i tillatelse og planbestemmelser prøvd å forhindre at lukt fra komposteringsanlegget skulle gi nærmiljøulemper. Beklageligvis ble ikke anlegget driftet slik som forutsatt, og avfallsmassene som nå ligger forlatt etter konkursboet representerer et forurensningsproblem for omgivelsene.  

Fylkesmannen ga et pålegg om opprydding av avfallet med frist til 1. april 2014, men grunnet at Helgeland Bioenergi AS gikk konkurs har vi ikke lenger noen å ansvarliggjøre. Vi har derfor ventet på en avklaring om HSB ville tiltre pantet, for å eventuelt få en ny eier som kunne overta anlegget og dermed ansvaret for å etterkomme pålegg om opprydding. Tillatelsen til å kompostere våtorganisk avfall kan overtas av ny eier, forutsatt tilstrekkelig kompetanse og at vilkår i tillatelsen er oppfylt.

Svært negativ publisitet i media har imidlertid ført til at seriøse aktører har møtt sterk motstand mot videre drift i anlegget, og et eventuelt salg er fortsatt uavklart.

Ettersom våren nærmer seg, vil de forurensningsmessige ulempene knyttet til at avfallsmassene ligger på eiendommen, bli av en slik art at Fylkesmannen, kommunen og HSB i fellesskap nå ser seg nødt til sørge for iverksetting av oppryddingen for å stanse videre miljøskade.

Det må først utarbeides en gjennomtenkt plan for oppryddingen med sikte på lavest mulige utslipp til luft og grunn/vann, og oppdraget må gå til aktører med kompetanse på området. En søknad om eventuelt deponering må også behandles og kan gis dersom det ikke finnes hensiktsmessige behandlingsalternativer.

Kostnadene for opprydding av 1.200 m³ sterkt luktende avfall vil bli betydelige, og fordeler seg på opprydding/opplasting, avfallstransport og deponiavgifter.

Vanligvis legger forurensningsloven et stort ansvar på virksomheter som kan forårsake forurensning. Lovens bestemmelser slår fast at «den ansvarlige for forurensning» har plikt til å forhindre, begrense og avbøte skader og ulemper ved forurensning. Hvis plikten ikke oppfylles, kan myndighetene gi «den ansvarlige» pålegg om dette. Det offentlige kan også forestå oppryddingen selv dersom forholdene krever det, og kreve utgiftene refundert av den ansvarlige.

I dette tilfelle har det offentlige – her representert ved Fylkesmannen og kommunen – gitt signaler om at de vil bidra økonomisk til en slik opprydding, da ansvarlig virksomhet har gått konkurs. Forurenser skal betale–prinsippet er dermed fraveket, dette for å få fortgang i oppryddingen og unngå ytterligere miljøulemper. Fordelingen vil bli diskutert den nærmeste fremtid.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.