Tilsyn med pukkverk

Dato:
31. mai 2018 - 19. juni 2018
Sted:
Sortland, Bø, Lødingen, Vågan, Narvik og Vefsn
Kommune:
Bø, Lødingen, Narvik, Sortland, Vefsn, Vågan
Ansvarlig:
Miljøvernavdelinga
Målgruppe:
Pukkverk

Fylkesmannens miljøvernavdeling har gjennomført tilsyn med sju pukkverk. Samtlige fikk fastsatt brudd fra gjeldende regelverk. Tilsynet var del av en nasjonal aksjon.

Publisert 24.05.2018

Bakgrunn

Nordland er et langstrakt fylke med store pukkressurser. Viktige anvendelsesområder er asfalt, veibygging og strøing av veier og flyplasser. Bransjen er vant til å forholde seg til detaljerte krav til kvalitet på produkt.

Forurensninger fra pukkverk er regulert gjennom en egen forskrift. Denne delen av regelverket trådte i kraft i 2010. Kravene gjelder for alle pukkverk, uavhengig av størrelse og om de er stasjonære eller midlertidige. Enkelte anlegg har i tillegg særskilt tillatelse fra forurensningsmyndigheten.

De største ulempene ved drift av pukkverk er knyttet til innsyn, støv og støy. I Nordland har det vært registrert flere tilfeller av naboklager. Noen av disse lokalitetene er valgt ut for oppfølging via tilsyn. Det er også tatt med virksomheter som Fylkes­mannen fra før hadde liten kjennskap til.

Mål

Hensikten med aksjonen var å kontrollere om bransjen følger opp krav i gjeldende regelverk. Aktuelle tema var:

  • Meldeplikt
  • Måleprogram
  • Utslipp til luft
  • Utslipp til vann
  • Støy
  • Farlig avfall
  • Returmasser
  • Internkontroll

 

Omfang

Følgende sju pukkverk i Nordland ble valgt ut for inspeksjon:

 

VIRKSOMHET

TYPE ANLEGG

LOKALITET

KOMMUNE

Gunnar Holth Grusforretning AS

Stasjonært

Gullkista

Sortland

Kobbvågen Knuseverk AS

Stasjonært

Kobbvågen

Kolbjørn Nilsskog AS

Midlertidig

E6 Kulstaddalen

Vefsn

Lofotpukk AS

Stasjonært

Rækøya

Vågan

Rombak Pukkverk Narvik AS

Stasjonært

Rombak

Narvik

Totalknusing Mosjøen AS

Stasjonært

Veset

Vefsn

YIT Norge AS

Stasjonært

Annfinnslett

Lødingen

 

Inspeksjonene ble gjennomført som dagsbesøk med befaring og gjennomgang av fremlagt dokumentasjon.

 

Resultater

Samtlige av de sju besøkte pukkverkene fikk fastsatt brudd på gjeldende regelverk. Ingen av bruddene ble i seg selv karakterisert som alvorlige, det vil si med behov for særskilt oppfølging i form av tvangsmulkt, anmeldelse og/eller gjentatt tilsyn. Det totale omfanget av registrerte brudd var imidlertid betydelig. De besøkte virksomhetene kunne i liten grad dokumentere sin påvirkning på ytre miljø. Dermed kunne de heller ikke vise at de overholdt gitte grenser for støv, støy og utslipp til vann. I tillegg ble det avdekket flere mangler på håndtering av farlig avfall.

Figuren nedenfor viser en oppsummering av antall virksomheter med brudd fordelt på tema. I tabellen er det gitt en beskrivelse av krav og status innenfor hvert enkelt tema. Alle de sju besøkte virksomhetene må i ettertid redegjøre for lukking av avvik. Forøvrig vises det til informasjon i høyre kolonne.

 

 

TEMA

KRAV

STATUS

Meldeplikt

Sende melding til Fylkesmannen ved oppstart, endringer og utvidelser. Meldingen skal omfatte opplysninger om hva slags virksomhet som skal etableres/endres, størrelsen på virksomheten, planlagt driftstid osv. Pukkverk som etableres nærmere enn 200 meter til nabo må legge en støyvurdering med meldingen.

En av virksomhetene hadde ikke meldt ifra om oppstart og lå i tillegg nærmere enn 200 meter til nabo (midlertidig anleggsarbeid).

Tre av virksomhetene hadde ikke meldt ifra om endringer/ utvidelser. To av disse hadde i tillegg brudd på rammer for volum og driftstid gitt i tillatelse.

Måleprogram

Program for kontroll av støvnedfall og utslipp til vann og støy skal inngå i virksomhetens dokumenterte internkontroll.

Fem av virksomhetene kunne ikke legge fram måleprogram for kontroll av støvnedfall og utslipp til vann og støy.

Utslipp til luft

Prosessutstyr skal være innebygget med avsug eller det skal benyttes automatisk vannpåsprøytning beregnet til bruk ned til -10 °C.

Mengde nedfallsstøv skal ikke overstige 5 g/m2 i løpet av 30 dager. Virksomheter med mindre enn 500 m til nærmeste nabo skal gjennomføre støvnedfallsmålinger.

En av virksomhetene hadde ikke iverksatt god nok gjennomføring av støvdempende tiltak.

Tre av virksomhetene hadde ikke gjennomført påkrevd målingen av støvnedfall.

En av virksomhetene hadde verken god nok gjennomføring av støvdempende tiltak eller gjennomført påkrevd måling av støvnedfall.

Utslipp til vann

Ved fare for nedslamming skal prosessvannet samles opp og renses før utslipp. Maks konsentra­sjon av suspendert stoff skal ligge under 50 mg/l.

Oljeholdig avløpsvann skal ledes via oljeutskiller. Maks konsentra­sjon av olje i utslippspunktet skal ligger under 50 mg/l.

En av virksomhetene samlet opp prosessvann uten å kunne dokumentere innhold av suspendert stoff i punktutslipp.

En av virksomhetene kunne ikke dokumentere rutiner for drift og vedlikehold av oljeutskiller.

Støy

Bedriftens bidrag til utendørs støy skal ikke overskride gitte grenser, målt eller beregnet som frittfeltsverdi ved mest støyutsatte fasade hos nabo. Overholdelse av grenseverdier skal være dokumentert via målinger/beregninger.

Fire av virksomhetene kunne ikke dokumentere overholdelse av grenseverdier for støy.

Farlig avfall

Virksomheten skal ha oversikt over typer og mengder farlig avfall som kan oppstå.

Farlig avfall skal oppbevares forsvarlig og ikke blandes med ordinært avfall.

Farlig avfall skal leveres til godkjent mottak, minimum en gang per år. Næringsavfall skal bringes til lovlig mottak.

Tre av virksomhetene hadde ikke oversikt over typer og mengder farlig avfall som kan oppstå. To av disse overholdt i tillegg ikke kravene til forsvarlig lagring og levering/deklarering av farlig avfall.

To av virksomhetene overholdt ikke kravene til forsvarlig lagring av farlig avfall, men overholdt kravene til levering/deklarering.

Returmasser

Virksomheten skal ha dokumenterte rutiner for kontroll ved eventuelt mottak av returmasser.

En av virksomhetene tok imot brukt asfalt og betongrester uten å kunne dokumentere rutiner for mottakskontroll.

Internkontroll

Plikt til internkontroll gjelder for virksomheter som omfattes av HMS-lovgivningen, heriblant forurensningsloven. Krav til skriftlig dokumentasjon er nærmere definert i internkontrollforskriften.

Tre av virksomhetene kunne ikke legge fram skriftlig dokumentasjon på utført kartlegging og vurdering av risiko og hadde heller ikke skriftlige rutiner for å forebygge overtredelse av krav som gjelder for ytre miljø.