Oppstart av oppdrag

Dette er en huskeliste for verger med både personlig og økonomisk mandat. 

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Dersom du har kun personlig eller kun økonomisk mandat, eller et avgrenset mandat, vil de punktene under som ikke ligger innenfor mandatet du har fått utgå.

Umiddelbart og i løpet av første uke etter vedtak er mottatt: 

  • Les vedtak og vedlegg nøye, og sett deg godt inn i saken.
    Ved bytte av verge: Kontakt fritatt verge for informasjon og overføring av dokumentasjon
  • Ta kontakt/besøk vergehaver (evt. sammen med pårørende, hjemmetjeneste, primærkontakt) og få innhentet samtykkeerklæring og informasjon om eiendeler og bank. Formålet er presentasjon, skape kontakt og kartlegge behov. Dette skal skje innen 1 uke etter at vedtak er mottatt.

Hva trenger personen hjelp til, har han/hun de tjenester/hjelp vedkommende trenger, hva er viktig for vergehaver. Forklar din rolle og bli enig i hvordan bistanden skal gis og hvordan dette skal gjøres.

OBS!! Det er viktig at verge besøker vergehaver, innhenter underskrift på samtykkeerklæringen og sikrer seg at vergehaver fortsatt vil ha vedkommende som sin verge.

Dersom vergehaver ikke samtykker, skal skriftlig melding sendes statsforvalteren umiddelbart via altinn.

Dersom det er enighet om at du skal være verge:


• Benytt Skatteetatens skjema «Skriv til oss».
• Oppgi at du er verge og navn og f.nr./d-nr. på den personen du er verge
for.
• Oppgi ønsket postadresse.
• Det er ikke nødvendig å vedlegge kopi av vergefullmakt. Folkeregisteret
slår opp dette i sitt eget register.

  • Når du får bekreftet adresseendring, kan du be om tilgang til vergehavers sin MinID-koder. Du må da sende inn vergefullmakten på papir til:


Digitaliseringsdirektoratet 

ID-porten brukerstøtte

Skrivarvegen 2

6863 Leikanger


Digitaliseringsdirektoratet sender da nye MinID-koder til verge.
Kontakt Digitaliseringsdirektoratet, på tlf 800 30 300 for brukerstøtte.

  • Når nye MinID –koder kommer i posten; gå inn i NAV eller altinn, registrer ny bruker med dine egne kontaktopplysninger.
  • Logg inn på altinn ved bruk av Min-ID med vergehaver sitt personnummer og ta ut skattemeldingen.
  • Dersom vergehaver har BankID og digital postkasse, kan vedkommende gi tilgang til vergen på DigiPost, dersom de samtykker til dette. Vergehaver må logge inn med sin Bank-ID og gi tilgang ved å legge inn vergens navn og personnummer.

Husk: Verge skal ALDRI bruke vergehaver sin bank-ID. Verge bruker alltid Min-ID. Slett vergehavers bank-ID (kontakt banken), og destruer dersom vergehaver ikke selv er i stand til å bruke den (for å hindre misbruk fra andre). Se bankid.no for mer informasjon.

  • Send statsforvalteren signert samtykkeerklæring via altinn (samtykke fra vergehaver) dersom dette er bedt om i vedtaket.
  • Send vergeerklæring til statsforvalteren via altinn (samtykke fra verge, sjekk at alt er utfylt)
  • Kontakte vergehaver sin(e) bank(er) og legge frem vergefullmakt og få slettet alle gamle avtaler, fullmaktsforhold, kort etc, opprettet vergekonto/regningskonto. Få lagt inn kontoene i egen nettbank og sikre at du mottar årsoppgave og kontoutskrifter i nettbanken.
  • Husk å alltid gå inn på: norge.no for å reservere mot digital kommunikasjon fra det offentlige. Dette er viktig!
    NAV sender for eksempel meldinger i meldingsinnboksen til NAV for alle som ikke har reservert seg mot digital kommunikasjon. Innlogging i innboksen til Mitt-NAV krever innlogging på et høyere nivå enn MinID, noe verge ikke har p.t. 

 I løpet av de første 2 ukene: 

  • Er det etablert ansvarsgruppe? Vurder behov og evt. innkalling av aktuelle parter. Deltakelse i ansvarsgruppemøter dekkes kun dersom det dokumenteres at det er nødvendig at verge deltar i møte.  Verge deltar kun i den delen av møte som ligger innenfor mandatet i saken.
  • Send til NAV Skanning din vergefullmakt slik at NAV registrerer at du er verge.
  • Endre konto for utbetalinger fra NAV om det er behov for dette, og vedkommende samtykker. Se skjema på NAV.no og legg ved vergefullmakten

Dersom du oppretter ny vergekonto og ønsker at trygden skal gå til denne kontoen, kan vergefullmakt sendes inn som vedlegg til kontoendringsskjema.

  • Send melding til økonomiavdeling i kommunen at du er ny verge (sammen med kopi av vergefullmakt) og be om å få all post til din adresse.
    Sørg for at hjemmetjeneste/bolig/institusjon vet at du er ny verge og hva ditt mandat er.
  • Husk å kontakte apotek, strømleverandør, telefonselskap, forsikring, m.m. med kopi av vergefullmakt og beskjed om å sende regninger direkte til deg som verge. Legg inn avtalegiro på flest mulig løpende utgifter.
  • Snakk med hjemmetjenesten/institusjon/bolig om videresending av post til vergehaver.
    Meld adresseendring via posten.
  • Bli enig med pårørende om ansvarsfordeling og forklar hva som er verge sitt mandat/oppgave.
  • Kontakt kreditorer, inkassoselskap, namsmann umiddelbart, dersom vedkommende har gjeld. Start eventuell «ryddejobb» og forhandling. Arbeidsinnsats må alltid vurderes opp mot størrelsen på gjelden og muligheten for å få dette dekket. Husk dokumentasjon på grunnlag for krav.

 I løpet av 1 måned: 

  • Send skjema «økonomisk status» i utfylt stand til statsforvalteren på altinn med siste tilgjengelige skattemelding vedlagt innen fristen som står i vedtaket.

Dersom du IKKE har alle opplysninger om vedkommende sine eiendeler, gjeld og formue, skriv dagens status og at endelig status ettersendes. Husk å ettersende dette så snart det foreligger.

  • Kontroller at evnetuell stønad fra NAV er riktig. Verge må melde endringer til NAV.          OBS! Hjelpestønad (endring i grunnlag) og uføretrygd (ved institusjonsopphold)  
  • Søk om kommunale tjenester ved behov. Sjekk alle vedtak om ytelser og tjenester fra kommunen som foreligger, samt at vergehaver får de timene og tjenestene som vedtaket tilsier.
  • Sett opp budsjett, avtalt nytt møte med vergehaver og bli enig om budsjett og arbeidsmåte.

Godtgjøring og utgiftsdekning: 

  • Timeliste: Alle vergeoppdrag godtgjøres i utgangspunktet etter fast sats, men det kan gis timegodtgjøring i starten av en sak, i krevende saker, ved salg av bolig, m.m. Verge kan få dekket arbeidet etter fast sats eller timegodtgjøring i en periode. Vi anbefaler alle verger om at de fører en egen timeliste fra vedtaket er mottatt over alt som gjøres i oppdraget. Listen må inneholde dato, tid, og hva som er gjort (f.eks. telefonsamtale, med hvem, hva handlet samtalen om). Dette er for at du skal ha en oversikt om det senere er aktuelt å søke om godtgjøring etter timesats. Timesats kan bare søkes om etter avtale med statsforvalteren.
  • Utgiftsdekning: Verge kan ikke belaste vergehaver for godtgjøring eller utgiftsdekning uten eget vedtak fra statsforvalteren.
  • Søknad om godtgjøring og utgiftsdekning sendes statsforvalteren kvartalsvis/halvårlig/årlig etter hva du selv foretrekker, samt ved avslutning av oppdrag. Vedtak fra statsforvalteren må foreligge før du belaster kontoen for godtgjøring og utgiftsdekning. Dette belastet alltid etterskuddsvis.

Under vergeoppdraget:

Sett deg inn i hva som er ditt mandat og din oppgave som verge. Sett deg inn i vergemålsloven og forskriften om hvilke disposisjoner som krever vedtak fra statsforvalteren.