Smittevernutstyr

Her finner du relevant informasjon om smittevernutstyr, alt fra riktig bruk og prioriteringer til rapportering og fordeling av smittevernutstyr.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 24.04.2020

Du kan gå direkte til disse temaene:

Slik er den gjeldende rutinen for anskaffelse av smittevernutstyr

Rapportering i Altinn
Leveranse av smittevernutstyr
Ved mangel/akutt behov for smittevernutstyr
Riktig bruk av utstyr er viktig

Anskaffelse av smittevernutstyr

Anskaffelse av smittevernutstyr forventes løst av kommunene. Nasjonal fordeling av smittevernutstyr er avsluttet fra 2021, men det er bygd opp et nasjonalt beredskapslager som kan benyttes ved særskilte nødstilfeller. Statsforvalteren er kommunens ledd inn til dette beredskapslageret – ta kontakt på fminberedskap@fylkesmannen.no

Prioritert fremgangsmåte for anskaffelse av smittevernutstyr blir med dette:

  1. Egne innkjøpsavtaler
  2. Innkjøp gjennom felles beredskapsavtale med leverandører
  3. Nabohjelp – støtte ved akutte situasjoner der nabokommuner støtter hverandre
  4. Bistand fra Statsforvalteren – på bakgrunn av fortsatt rapportering har vi oversikt over status i kommunene, og kan sette kommuner i kontakt med andre kommuner i Innlandet som har ønsket utstyr på lager.
  5. Nødleveranse fra beredskapslager. Dersom det ikke er mulig å skaffe utstyr til veie i Innlandet, kan Fylkesmannen sende en forespørsel om uttak fra beredskapslageret. Denne forespørselen sendes Helsedirektoratet som eventuelt gir HSØ beskjed om uttak fra beredskapslageret.

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) skal fortsatt kunne støtte kommunene med testing av utstyr.

Rapportering i Altinn

Status for smittevernutstyr og TISK-arbeid i kommunen skal fortsatt rapporteres via Altinn. Frist for rapportering er tirsdag kl. 12.00. Det skal rapporteres om alt utstyr kommunen har, ikke bare det som er fordelt gjennom sentral innkjøpsordning. Forventet forbruk skal gjenspeile den situasjonen dere står i på rapporteringstidspunktet. Det skal ikke oppjusteres for forventet smitte.

Innrapporteringen er viktig for at Statsforvalteren og Helsedirektoratet skal kunne gjøre en så god jobb som mulig med å holde oversikt over situasjonen for smittevernutstyr, og for at vi skal kunne hjelpe dere så effektivt som mulig ved akutt mangel på utstyr.

Rapporteringsskjema finner du her: Altinn

Ps. Dersom du ikke kommer inn på lenken til Altinn, prøv å bytt nettleser (Chrome/Firefox) og slett historikk/cookies i nettleser.

Ved mangel/akutt behov for smittevernutstyr

Ved mangel på smittevernutstyr som ikke kan vente til neste levering, ber vi om at dere følger følgende prosedyre for å skaffe til veie nødvendig utstyr:

  • Kontakt nabokommuner/andre kommuner dere samarbeider med
  • Kontakt Statsforvalteren for å få oversikt over andre kommuner som kan ha aktuelt utstyr tilgjengelig

Dersom det ikke er mulig å skaffe helt nødvendig forsyning av utstyr ved disse to punktene, kontaktes Statsforvalteren som sender en forespørsel til Helsedirektoratet om utstyr fra beredskapslager. Statsforvalteren kontaktes på denne e-postadressen: fminberedskap@fylkesmannen.no.

Riktig bruk av utstyr er viktig

Når det gjelder riktig bruk for å unngå overforbruk, viser vi til Folkehelseinstituttets og Helsedirektoratets nettsider. Relevante lenker finner dere her.

Helsedirektoratet:

Folkehelseinstituttet:


Publisert 04.05.2020

Nettundervisning for helsepersonell - smitteverntiltak ved covid-19

Fylkesmannen minner om nettundervisning om smitteverntiltak ved covid-19 for helsepersonell, tirsdag 5. mai. Kursene er delt inn i tema etter tjenestested og vi oppfordrer så mange som mulig å delta.