Skolehagen som læringsarena

Skolebarn høster gulrot. Skolehagen er en unik møteplass og læringsarena . Foto: Birgitta Hollender, Økologisk Norge

«Levende læring med skolehagen» er et webinar som skal inspirere til å ta i bruk skolehagen som en arena for tverrfaglig og levende læring. Vi viser hvordan praktisk læring i skolehagen er forankret i læreplanen og bidrar til variasjon i undervisningen.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 08.09.2022

Samtidig får vi høre mer om prosjektet «Dyrk framtida» som jobber for etablering av skolehagen som en unik møteplass og læringsarena for elevene.

Webinaret finner sted onsdag 21. september klokken 14.00 - 15.30. Det retter seg mot skoleledere og lærere og er gratis, men krever påmelding for å få påmeldingslenken.

Du melder deg på ved å klikke på denne lenken 

Påmeldingsfrist 19. september.

Program

Velkommen og skolehager i lys av mål for opplæring, bærekraftsmål og barnerettigheter
Kjell Olaf Richardsen, seniorrådgiver, Statsforvalteren i Oslo og Viken, Barnehage- og utdanningsavdelingen

Skolehagen som bro mellom hode, hånd og handling
Kirsten Marthinsen, universitetslektor ved Norges miljø- og biovitenskaplige universitet, Fakultet for realfag og teknologi, Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap

Hvordan skape varig engasjement i skolehager og hva skal til for å lykkes? 
Erfaringer fra prosjektet Dyrk framtida - flere skolehager i Norge.
Ane Johnsenprosjektmedarbeider i Dyrk framtida – flere skolehager i Norge

Erfaringer fra to skolehager
Hurdal og Gystadmarka skoler deler erfaringer fra sine skolehager
Guro Skatvedt fra Hurdal skolehage og Tine Haug fra Gystadmarka skolehage

Sluttord

Anne Førrisdahl Bråthe, seniorrådgiver, Statsforvalteren i Oslo og Viken, Helseavdelingen