Nå blir post til private virksomheter sendt digitalt via Altinn

Jobber du på et lege- eller advokatkontor som frem til nå har fått papirbrev fra Statsforvalteren? Fra denne uka går vi over til å sende disse brevene digitalt. Virksomhetene må selv gi sine tilsatte riktige tilganger i Altinn.
Denne uken tar Statsforvalteren i bruk tjenesten «taushetsbelagt post» i Altinn. Det betyr at virksomheter som tidligere har fått papirbrev fra oss, nå får brevene fra Statsforvalteren i sin Altinn-innboks.
Sørg for riktig tilgang i Altinn
Virksomheter må sørge for at de som behandler posten har riktige tilganger i Altinn.
Uten slik tilgang er ikke brev fra Statsforvalteren synlige i Altinn-innboksen. Hos Altinn kan du lese hvordan du gir tilgang til taushetsbelagt post.
Varsel via e-post og SMS
Statsforvalteren varsler virksomheter om sending av taushetsbelagt post med melding til den e-postadressen og/eller telefonnummeret (SMS) som virksomheten har registrert i Altinn.
Hvis taushetsbelagt post ikke er lest, sender vi en påminnelse etter 7 dager.
Bakgrunn
Målet er at all posten vår skal sendes digitalt. Dette gjør vi med bakgrunn i pålegg i Digitaliseringsrundskrivet.
Eksempel på varselsmelding
DIN VIRKSOMHET, har mottatt en taushetsbelagt melding fra STATSFORVALTEREN I XX. For å få tilgang til meldingen, er det nødvendig at noen i DIN VIRKSOMHET har fått tildelt rollen «Taushetsbelagt post fra det offentlige» i Altinn. Dersom dere er usikre på om noen har slik tilgang, anbefaler vi sterkt at dette sjekkes. Les mer om å gi tilgang til rollen «Taushetsbelagt post» på Altinns nettsider.