Digital forsendelse til lege- og advokatkontor
Statsforvalterne benytter nå digital forsendelse gjennom tjenesten "taushetsbelagt post" i Altinn. Lege- og advokatkontor som tidligere har mottatt papirbrev fra Statsforvalteren, vil nå motta disse digitalt. Virksomhetene må selv gi sine ansatte riktige tilganger i Altinn.
Statsforvalteren i Agder ber aktuelle virksomheter sørge for at de som behandler posten har riktige tilganger i Altinn. Uten slik tilgang vil ikke brev fra Statsforvalteren være synlige i Altinns innboks. Les mer her om hvordan slik tilgang gis i Altinn: tildeling av roller og rettigheter i Altinn.
Statsforvalteren varsler virksomheter om sending av taushetsbelagt post med melding til den e-postadressen og/eller telefonnummeret (SMS) som virksomheten har registrert i Altinn. Hvis taushetsbelagt post ikke er lest, sender vi en påminnelse etter 7 dager.
Målet er at all posten vår skal sendes digitalt. Dette gjør vi med bakgrunn i pålegg i Digitaliseringsrundskrivet.
Statsforvalterne, Statsforvalternes fellestjenester og Digitaliseringsdirektoratet har i forkant av denne endringen samarbeidet om utsending av et informasjonsbrev. Dette ble sendt til et stort antall lege- og advokatvirksomheter som melding i virksomhetenes Altinn i uke 17.
Eksempel på varselsmelding:
DIN VIRKSOMHET, har mottatt en taushetsbelagt melding fra STATSFORVALTEREN I AGDER. For å få tilgang til medlingen, er det nødvendig at noen i DIN VIRKSOMHET har fått tildelt rollen "Taushetsbelagt post fra det offentlige" i Altinn. Dersom dere er usikre på om noen har slik tilgang, anbefaler vi sterkt at dette sjekkes. Les mer om å gi tilgang til rollen "Taushetsbelagt post" på Altinns nettsider.