Inhabilitet og overføring av barnevernssak til en annen kommune

Ansvarskommunen skal som hovedregel behandle saker etter barnevernsloven. Barnevernssaker kan unntaksvis bli overført til en annen kommune, på nærmere bestemte vilkår. Et slikt tilfelle er når barnevernsleder er inhabil, og det ikke er mulig å finne en stedfortreder i kommunen.

Det er barnevernstjenesten selv som skal vurdere om de er inhabil i en sak, slik det går frem av forvaltningsloven § 8 første ledd første punktum.

Bakgrunnen for dette er at tjenestemann selv er den som er best egnet til å vurdere tilknytningen til den enkelte sak. Begrunnelsen er at tjenestemannen selv best kjenner til hvilken tilknytning de har til saken og dens parter.

Når kan en barnevernssak bli overført?

Hvis en saksbehandler er inhabil etter reglene i forvaltningsloven § 8, er det i de fleste tilfeller tilstrekkelig at saken blir overført til en annen saksbehandler i kommunen.

Dette følger av forvaltningsloven § 9 om å oppnevne nødvendig stedfortreder. I disse tilfellene er det ikke nødvendig at søknaden behandles av en annen kommune.

Hvis leder for barnevernstjenesten er inhabil, er alle underordnede ansatte inhabile. Kommunen skal i dette tilfellet også forsøke å oppnevne en stedfortreder, jf. forvaltningsloven § 9. En stedfortreder kan for eksempel være annen kommunal leder.

Det er gitt unntak fra denne hovedregelen dersom det er "forbundet med særlig ulempe å få oppnevnt stedfortreder". Dette kan være tilfelle hvis de andre kommunale lederne ikke har tilstrekkelig barnevernfaglig kompetanse til å behandle den aktuelle saken.

Hvem avgjør om en søknad kan bli overført?

Det er Statsforvalteren som avgjør om en barnevernssak kan overføres til en annen kommune. Denne myndigheten er delegert til Statsforvalteren i forskrift 2018-06-04-810.

For at Statsforvalteren skal kunne vurdere om en søknad skal overføres, må kommunen først vurdere om:

  1. den ansatte er inhabil
  2. det er forbundet med særlig ulempe å få oppnevnt en stedfortreder

Statsforvalteren tar en selvstendig vurdering av om disse vilkårene er oppfylt. Anmodning om å overføre en søknad, kan sendes til oss via brev. Vi er ikke bundet av kommunens egen inhabilitetsvurdering. Se uttalelse fra Sivilombudet.

Økonomisk ansvar

Det følger av barnevernsloven § 15-11 at det økonomiske ansvaret ligger til kommunen som har ansvar for å sette inn tiltak etter § 15-4 og § 15-5. Når saksbehandlingen overføres på grunn av inhabilitet, vil det økonomiske ansvaret forbli hos oppholdskommunen.

Det er likevel ingenting i veien for at kommuner inngår avtale om en annen kostnadsfordeling enn den som følger av § 15-11. Det kan for eksempel inngås en generell avtale om hvordan den økonomiske ansvarsfordelingen skal være ved settesaker mellom kommunene. Dersom det ikke er inngått slik avtale reguleres ansvaret av barnevernloven § 15-11.

Ansvar som settekommune

Oppnevning som settekommune innebærer et fullstendig ansvar for behandling av saken. Dette gjelder hvordan saken blir fulgt opp, hvilke tiltak som barnevernstjenesten setter inn og hvem som faktisk følger opp saken på vegne av kommunen.

Konsekvensen av dette er at kommunen som er inhabil ikke kan legge føringer eller begrensninger på hvordan settekommunen velger å behandle saken.

Det er opp til settekommunen å velge den mest hensiktsmessige måten å utføre oppdraget på som settebarnevern. Statsforvalteren forventer at settekommunen behandler disse sakene på en lojal og forsvarlig måte.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Kontaktpersonar