Barn og unge som er i kontakt med barnevernet får ny klagekanal

Barn og ungdom som har kontakt med barnevernet, har rett til å klage. Du kan si din mening om det barnevernet gjør, sånn at det kan bli bedre. Det gjelder uansett om du bor hjemme, i fosterhjem eller på barnevernsinstitusjon. En ny klagekanal er på plass på våre nettsider.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 01.06.2022

I barnevernloven står det at barn og unge skal få den hjelpen og omsorgen de trenger, når de trenger det. Statsforvalterens viktigste oppgave er å følge med på at barnevernet følger lover og regler, og vi  skal passe på at barnevernet gjør jobben sin. Vi skal også gi råd og hjelp til alle som tar kontakt med oss: barn, besteforeldre, ungdom, mammaer, pappaer, fosterforeldre, barnevernstjenesten og barnevernsinstitusjoner. Målet med den nye klagekanalen er at det nå skal bli enklere å ta kontakt med Statsforvalteren for å klage.

Her finner du den nye klagekanalen.

Hva kan jeg klage på?

Du kan klage på alt du mener ikke er riktig. Her er noen eksempler på hva andre har klaget på, men husk at du kan si ifra uansett hva det gjelder.

  • Barnevernet hører ikke på meg, og de spør aldri hvordan jeg egentlig har det.
  • Familien min får ikke nok hjelp fra barnevernet. 
  • Jeg har det ikke bra i fosterhjemmet mitt. Det er ingen som følger med på hvordan jeg har det.
  • Jeg har det ikkje bra på barnevernsinstitusjonen, og det er ingen som bryr seg om meg.
  • Jeg får ikke være med på å bestemme noen ting. 
  • Jeg blir ofte holdt fast av de som jobber her.
  • Jeg får ikke lov til å gå ut når jeg vil.
  • Jeg har fått avslag på oppfølging etter at jeg vart 18 år. Hva gjør jeg?

Du kan alltid snakke med kontaktpersonen din i barnevernet, men vi vet at det noen ganger kan være vanskelig. Da kan du kontakte oss som jobbar hos Statsforvalteren. Du kan også klage selv om du har fylt 18 år.

Hva skjer når jeg klager til Statsforvalteren?

  1. Vi kontakter deg slik at vi kan snakke om det du vil klage på. Det kan være mange ulike ting man ikke er fornøyd med. Derfor trenger vi å få vite litt meir om situasjonen din, slik at vi kan finne ut hva som er best å gjøre med saken din.
  2. Dersom vi bestemmer at vi skal gjøre noe med saken din, ber vi også om informasjon fra for eksempel barnevernstjenesten eller institusjonen der du bor, men vi avtalar dette med deg først.
  3. I noen saker kan vi bestemme at barnevernstjenesten eller institusjonen skal gjøre ting annerledes eller tilby deg en annan type hjelp.
  4. Dersom barnevernet ikke har fulgt reglene, får vi de til å rette opp i det. 
  5. Noen klager gjelder dessverre ting vi ikke kan gjøre noe med. Da hjelper vi deg videre til andre som kan hjelpe. 

Kontaktpersoner

Alarmtelefonen

Husk! Haster det, så kan du ringe Alarmtelefonen for barn og unge, tlf. 116 111. Det er trygt å ringe dit og det er gratis. De har åpent hele døgnet, alltid.

Lenke til alarmtelefonen