Statsforvalteren griper ikke inn i kommunens eiendomsforvaltning

1881.no

Statsforvalteren har behandlet klage fra Welle Invest AS og Lilleputthammer Lekeland AS på Øyer kommunestyre sitt vedtak om inngåelse av opsjonsavtale med Hafjell Arena AS. Avtalen gir Hafjell Arena AS har en rett til å kjøpe en tomt i Øyer sentrum, men kun ved regulering og bygging av flerbrukshall.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 07.04.2022

I klagen er det vist til at saken ikke er tilstrekkelig utredet og opplyst før kommunestyret fattet vedtaket, og at det er foretatt en usaklig forskjellsbehandling mellom Welle Invest AS/Lilleputthammer og Hafjell Arena AS. Begge har bedt Øyer kommune om å få kjøpe del av samme tomt.

 

Hafjell Arena AS planlegger å bygge flerbrukshall på tomta, som blant annet skal inneholde e-sportssenter, treningssenter, kafè, klasserom, kontorer og lager. Welle Invest AS ønsket å kjøpe del av samme tomt for utvidelse av Lilleputthammer Lekeland hvor det er planer om å bygge vannpark. Kommunestyret har valgt å inngå opsjonsavtale med Hafjell Arena AS. Dette medfører at Welle Invest AS ikke får inngå opsjonsavtale om den delen av tomta som er bundet opp i avtalen med Hafjell Arena AS. Det er opplyst fra Welle Eiendom AS at konsekvensen av dette er at Lilleputthammer lekeland ikke kan utvides, da det ikke finnes noen alternative arealer som er egnet til dette.

 

Saken er forsvarlig utredet

Statsforvalteren har kommet til at saken er forsvarlig utredet. I klagebehandlingen har vi blant annet lagt vekt på at kommunen, på samme måte som private eiere, i utgangspunktet står fritt til å selge eller leie ut en tomt kommunen eier til hvem de ønsker.

 

Avtalen Øyer kommune har inngått innebærer at Hafjell Arena AS får kjøpe den aktuelle tomta, kun ved regulering og bygging av Hafjell Arena (flerbrukshall). Kommunen har dermed ikke bundet opp sin reguleringsmyndighet på forhånd.  Det er først når det søkes om omregulering av området at reglene i plan- og bygningsloven skal følges, og setter konkrete krav til prosessen og saksutredningen. I en prosess med reguleringsplan, kan klager og andre parter komme med innspill. Statsforvalterens oppfatning er at det foreligger tilstrekkelig informasjon i saksdokumentene til at kommunestyremedlemmene har kunnet sette seg inn i saken, og se de to anmodningene om kjøp av tomtearealer opp mot hverandre.

 

Ikke usaklig forskjellsbehandling

Videre har vi lagt til grunn at det ikke er skjedd en usaklig forskjellsbehandling. Selv om de to anmodningene om kjøp er behandlet ulikt, er dette ikke usaklig. Kommunens begrunnelse for å inngå opsjonsavtale med Hafjell Arena AS, viser at det er lagt vekt på saklige grunner i avgjørelsen, som antatt større aktivitet på Hafjell utenfor skuldersesongen, større sjanse for økt belegg på hoteller og hytter, og økt sjanse for flere helårs arbeidsplasser mm.

 

Statsforvalterens avgjørelse kan du lese her.