Ny boligsosial lov gjelder fra 1.juli.2023

Statsforvalteren er klageinstans på vedtak kommunen fatter etter denne loven.

Publisert 14.11.2023

Loven gir innbyggere som er vanskeligstilte på boligmarkedet, rett til å få vedtak om bistand ut fra sitt behov.

Loven gir ikke rett til å få en bolig, men skal forebygge boligsosiale utfordringer og å bidra til at vanskeligstilte på boligmarkedet skal få bistand til å skaffe seg og beholde en egnet bolig (§1).

Det er den enkelte kommune som må organisere arbeidet med å oppfylle loven. Det er ingen enkelt etat i kommunen som alene kan gjøre det, og loven legger opp til at flere fagfelt må samarbeid for å gi innbyggere som har behov for det den nødvendige bistanden.

Kommunen må kunne opplyse om hvilken etat som har ansvar for å behandle søknader etter loven.

Loven tydeliggjør også ansvaret kommunene har til å planlegge og ha oversikt over boliger i kommunen.

Det er fortsatt Nav kontoret som er den etat som ha plikt til å finne midlertidig botilbud ("Nødbolig'') for den som ikke klarer det selv.

Klage på vedtak skal alltid sendes til den etaten i kommunen som har fattet vedtaket. Kommunen videresender klagen til endelig avgjørelse til Statsforvalteren.

For kommunen har statsforvalteren utarbeidet et eget oversendelsesskjema i klagesak boligsosial lov.