Ny boligsosial lov gjelder fra 1.juli.2023

Statsforvalteren er klageinstans på vedtak kommunen fatter etter denne loven.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 14.11.2023

Loven gir innbyggere som er vanskeligstilte på boligmarkedet, rett til å få vedtak om bistand ut fra sitt behov.

Loven gir ikke rett til å få en bolig, men skal forebygge boligsosiale utfordringer og å bidra til at vanskeligstilte på boligmarkedet skal få bistand til å skaffe seg og beholde en egnet bolig (§1).

Det er den enkelte kommune som må organisere arbeidet med å oppfylle loven. Det er ingen enkelt etat i kommunen som alene kan gjøre det, og loven legger opp til at flere fagfelt må samarbeid for å gi innbyggere som har behov for det den nødvendige bistanden.

Kommunen må kunne opplyse om hvilken etat som har ansvar for å behandle søknader etter loven.

Loven tydeliggjør også ansvaret kommunene har til å planlegge og ha oversikt over boliger i kommunen.

Det er fortsatt Nav kontoret som er den etat som ha plikt til å finne midlertidig botilbud ("Nødbolig'') for den som ikke klarer det selv.

Klage på vedtak skal alltid sendes til den etaten i kommunen som har fattet vedtaket. Kommunen videresender klagen til endelig avgjørelse til Statsforvalteren.

For kommunen har statsforvalteren utarbeidet et eget oversendelsesskjema i klagesak boligsosial lov.