Ny mal for tilstandsrapport

Det har nå kommet en ny mal for den årlige tilstandsrapporten, som har som mål å bidra til større oppmerksomhet om kvaliteten på opplæringa.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 25.10.2021

Opplæringsloven pålegger kommuner og fylkeskommuner å arbeide med kvalitetsutvikling. Tilstandsrapporten er et verktøy til bruk i dette arbeidet, og kommer i ulike versjoner for grunnskole og videregående skole.

Utgangspunkt for dialog, drøfting og planlegging av arbeidet med kvalitetsutvikling

Malen er frivillig å bruke, og skal gjøre det enklere å finne tall og data. Den gir informasjon om m.a. læringsmiljø, resultat på nasjonale prøver, karakterer, skolebidrag og gjennomføring.

Rapporten legger grunnlaget for vedtak om prioriteringer og tiltak

Tilstandsrapporten kalles ofte kvalitetsmelding, og kan bidra til å synliggjøre behov og løfte problemstillinger til politisk ledelse. Den skal drøftes i kommunestyret, på fylkestinget og i styret ved private skoler. 

Du finner mer informasjon om tilstandsrapporten på Utdanningsdirektoratet sine nettsider.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.