Nå blir post til private virksomheter sendt digitalt via Altinn

Skjermdump av forsiden på alltin.no

Jobber du på et lege- eller advokatkontor som frem til nå har fått papirbrev fra Statsforvalteren? Fra denne uka går vi over til å sende disse brevene digitalt. Virksomhetene må selv gi sine tilsatte riktige tilganger i Altinn.

Publisert 30.04.2025

Denne uken tar Statsforvalteren i bruk tjenesten «taushetsbelagt post» i Altinn. Det betyr at virksomheter som tidligere har fått papirbrev fra oss, nå får brevene fra Statsforvalteren i sin Altinn-innboks.

Sørg for riktig tilgang i Altinn

Virksomheter må sørge for at de som behandler posten har riktige tilganger i Altinn.

Uten slik tilgang er ikke brev fra Statsforvalteren synlige i Altinn-innboksen. Hos Altinn kan du lese hvordan du gir tilgang til taushetsbelagt post.

Varsel via e-post og SMS

Statsforvalteren varsler virksomheter om sending av taushetsbelagt post med melding til den e-postadressen og/eller telefonnummeret (SMS) som virksomheten har registrert i Altinn.

Hvis taushetsbelagt post ikke er lest, sender vi en påminnelse etter 7 dager.

Bakgrunn

Målet er at all posten vår skal sendes digitalt. Dette gjør vi med bakgrunn i pålegg i Digitaliseringsrundskrivet.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Eksempel på varselsmelding

DIN VIRKSOMHET, har mottatt en taushetsbelagt melding fra STATSFORVALTEREN I XX. For å få tilgang til meldingen, er det nødvendig at noen i DIN VIRKSOMHET har fått tildelt rollen «Taushetsbelagt post fra det offentlige» i Altinn. Dersom dere er usikre på om noen har slik tilgang, anbefaler vi sterkt at dette sjekkes. Les mer om å gi tilgang til rollen «Taushetsbelagt post» på Altinns nettsider.