Nye muligheter for kompetanseutvikling i arbeidet med fagfornyelsen
Statsforvalteren i Agder samarbeider med Universitetet i Agder (UiA) om utvikling av kompetanseutviklingstiltak som skal styrke det lokale arbeidet med fagfornyelsen i regionen. Tiltakene gjennomføres av UiA fra høsten 2025 og retter seg mot både lærere og andre ansatte i grunnopplæringen.
Formålet med satsningen er å styrke skolenes arbeid med fagfornyelsen og bidra til refleksjon og felles forståelse av intensjonene med læreplanverket. Kompetanseutviklingstiltakene skal støtte skolene i deres arbeid med verdiløftet, de tverrfaglige temaene og til arbeid i og på tvers av fag.
Lokale behov som utgangspunkt bidrar til høy relevans
Tre utviklingsområder vil tematiseres gjennom tiltakene: Elevenes læreplan, Mulighetsrommet i LK20 og Vurdering i fagfornyelsen. Valg av utviklingsområder bygger på et lokalt kunnskapsgrunnlag bestående av lærerundersøkelser, intervjuer og forskningsbasert innsikt. Kunnskapsgrunnlaget om lokale behov vil bidra til tiltak med høy grad av relevans for skolene i Agder.
Elevens læreplan -Hvordan kan læreplanen blir relevant og levende for elevene
Kompetanseutviklingstiltak innenfor dette temaet setter søkelys på hvordan læreplanen kan gjøres mer relevant og meningsfull for elevene. Gjennom kompetanseutviklingen vil lærere og andre ansatte i skolen kunne styrke sin kompetanse i å fremme elevmedvirkning, motivasjon og gode læringsprosesser. Målet er å styrke refleksjon i profesjonsfellesskapet og bidra til undervisningspraksis som gir elevene større eierskap til egen læring.
Mulighetsrommet i LK20- Hvordan kan skolene utnytte handlingsrommet i læreplanen LK20 for å utvikle lokal praksis?
Gjennom kompetanseutviklingstiltakene vil UiA støtte lokalt utviklingsarbeid og bidra til å styrke profesjonsfellesskapene i arbeidet med å realisere læreplanenes intensjoner. Målet er å hjelpe skolene med å ta i bruk handlingsrommet i læreplanene ved å fremme nye ideer og vise hvordan læreplanene gir rom for fleksibilitet og lokal tilpasning.
Vurdering i fagfornyelsen- Hvordan kan vurdering forstås og praktiseres for å fremme læring og lærelyst?
Det tredje satsningsområdet i kompetanseutviklingen er vurdering i fagfornyelsen. Tiltakene skal støtte lærere i å utvikle trygghet og faglig forankring i vurderingsarbeidet, med særlig fokus på hvordan vurdering kan fremme elevenes læring og lærelyst. Det vil også legges vekt på å skape refleksjon rundt hvordan vurdering oppleves fra elevenes ståsted.
Mer informasjon om muligheter for kompetanseutvikling
UiA utvikler flere og varierte kompetanseutviklingstiltak. Disse vil presenteres fortløpende på LIFT, UiAs åpne, digitale plattform for alle som er engasjert i læring, og utvikling: Pedagogisk arbeid med LK20 - LIFT - læring, innovasjon, forskning og teknologi
Læringspodden er ett av tiltakene UiA utvikler innenfor denne satsninga. Læringspodden er en podkast om læring og skole som lages av faglærere som jobber med DeKomp og lærerutdanning på UiA. Podkasten tar for seg ulike relevante tema som knytter læreplanarbeid, forskning og praksis sammen. Læringspodden vil kunne være et nyttig supplement til relevant påfyll og utvikling for den enkelte, men også som ressurs inn i det profesjonsfaglige utviklingsarbeidet.
Nye episoder av Læringspodden er under produksjon og vi legges ut fortløpende her: Læringspodden - Universitetet i Agder